Gå direkt till textinnehållet
Bild på författaren
Helena Giertta
Chefredaktör

Varje stödkrona behövs

Så kom det då. Det akuta stödet till medier. 500 miljoner kronor ska som en akut åtgärd gå till allmänna nyhetsmedier. Det är massor av pengar. Läggs det ihop med de 200 miljoner som redan beslutats kommer allmänna nyhetsmedier att få ta emot 700 miljoner kronor i extra statligt stöd i år.

Det är tyvärr pengar som är helt nödvändiga för att klara annonsfallen under coronapandemin. Utan statligt stöd hade flera mediehus säkert fått kasta in handduken och det hade blivit mindre journalistik.

Det skulle ha drabbat oss alla.

Många dagstidningar har haft svårt att utnyttja andra statliga stöd som korttidsarbete. Efterfrågan på trovärdig journalistik är förstås enorm i dessa tider och varje penna behövs för att fylla nyhetsbehovet.

Annons Annons

Däremot verkar stödet ha passat andra medieslag bättre.

De siffror från Tillväxtverket som Journalisten begärt ut visar att tidskrifter sökt 25 miljoner kronor i stöd för korttidsarbete. Här handlar det förmodligen lika mycket om tappade intäkter från event som annonstapp.

Dagstidningar har sökt 15 miljoner kronor och segmentet annonstidningar 10 miljoner kronor. Inom området produktion av film, video och tv-program har 723 företag sökt nära 103 miljoner kronor.

Att medierna får lite stöd under armarna från staten för att klara coronapandemins verkningar är en lisa. Om det vore ett permanent statligt stöd på denna nivå, kunde man ha haft principiella invändningar, men inte som det ser ut idag. Nu behövs snabbt varje krona för att rädda Mediesverige.

***

Samtidigt presenterar Schibsted ett sparbeting på 500 miljoner kronor. 100 miljoner i år, och mycket ska tas av Aftonbladets redaktion.

Dessa besparingar görs trots att tidningen ger överskott. Ägarna säger att det måste göras ”för framtiden.

Men det sticker ändå lite i ögonen att ett företag som Aftonbladet, som tack var sin snabba journalistik, hade ett överskott på 116 miljoner 2019 känner att de måste skära ner på just journalister som ju skapat detta överskott.

Lena K Samuelsson, publisher på Aftonbladet menar att man inte ”långsiktigt kan leva på vinster från i fjol” men varför inte? Ett coronaår vore väl ett utmärkt år att göra det. I stället ska 50 tjänster bort.

Beskedet kommer dessutom när journalisterna på Aftonbladet levererat på en extremt hög nivå under pandemin. Alla har slitit och det är ett dråpslag mot medarbetarna. Okänsligt av Schibsted.

***

Sen måste jag bara få uttrycka glädje över att Hälsinglands lokaltidningar får tillbaka status (hoppas jag) med egna chefredaktörer. Ljusdals-Posten, Ljusnan, Hudiksvalls Tidning och Söderhamns-Kuriren återuppstår som självständiga tidningar. Att en lokal tidning har sin egen chefredaktör är en viktig signal. Bonnier har tidigare gjort samma sak i Dalarna och Västmanland. Jag hoppas att det också kommer att finnas resurser för tidningarna att bygga sina starka lokala varumärken.

 

STICK

Skamligt av mörkande kommuner
Kommuner och regioner har vägrat följa offentlighetsprincipen under coronakris­en. Flera medier har hindrats att bevaka vår tids största händelse. Skamligt är bara förnamnet.

 

Medieruset på nytt sätt
Varför inte springa ändå, även om vi inte kan hålla Medieruset som vanligt? tänkte vi och andra. Sagt och gjort. Nu kör vi Ditt eget Medierus i sommar. Var och en springer sin sträcka på 3,8 kilometer på den plats man vill under samma period, 3/8 till 3/9. Så får man känslan av att vi springer tillsammans. Skicka bilder på ditt lopp i mejl till
medieruset@journalisten.se eller använd hashtaggen #medie­ruset i sociala medier.
Den som vill vinna presentkort eller nästa års avgift till Medierus­et mejlar namn och adress, bild på sig själv och gärna rundan också, så lottar vi ut vinnare.

 

Fler avsnitt
Fler videos