Gå direkt till textinnehållet
Bild på författaren
Helena Giertta
Chefredaktör

På resa i Mittmedia-land

De närmaste dagarna eller möjligtvis veckorna, ska Konkurrensverket säga sitt om Bonniers köp av Mittmedia.

Fram tills beskedet kommer finns det en mängd saker som företaget inte får göra. Men det finns också sådant som de får göra. Till exempel åka runt och titta på de olika lokaltidningarna och se hur de produceras idag.

Och det har Bonniers chefer gjort ofta och mycket de senaste veckorna. De åker till Falun och tittar på Dalarnas Tidningar, till Gefle Dagblad och Arbetarbladet och Hälsingetidningarna och säkert alla de andra tidningarna också. Enligt uppgift är det 14 arbetsgrupper som håller på att förbereda sig inför det stundande köpet.

Jag hoppas att det de ser stärker dem i vad det är de vill uppnå. Osvuret är förstås bäst, men jag är övertygad om att detta är det bästa sättet att få lokaltidningarna i den gamla Mittmediakoncernen att överleva.

Annons Annons

ETCs grundare Johan Ehrenberg skriver i en ledare den 22 mars att han är skeptisk. ”De lokala tidningarnas roll kommer vara att leverera digitala prenumeranter till de nationella dagstidningarna som DN och Di.” Johan Ehrenberg har bevisat att man med presstöd och stort läsarstöd kan bygga lokaltidningar också utan stor kassakista.

Det är möjligt att man hade kunnat bygga något annat än de tidningar som finns där nu, men den mängd journalistik som produceras av de drygt 500 journalisterna som nu varje dag tar fram lokala nyheter hade man inte kunnat matcha.

Vissa saker verkar Bonniercheferna redan ha klart för sig; centraliseringen av redaktionella beslut måste avta, lokal journalistik ska produceras lokalt. Mittmedia som varumärke kommer inte stå över de lokala titlarna och man ska försöka upprätthålla den printaffär som finns kvar. Kanske det räcker för att locka tillbaka en del av de läsare som flytt koncernens titlar.

                                                                 ***

På motsatt sätt kan man säga att Metros nya ägare agerar. De verkar både oansvariga och okunniga.

De tog över Sveriges största tidning 2017 och verkar inte ha haft en enda aning om vad man köpte eller hur man ska göra. Efter inledande konstigheter då bland annat huvudägaren Qviberg försvann verkar det bara ha fortsatt. Vd Christen Ager-Hanssen skyller nu till och med de gamla ägarna för att ha mörkat tidningens problem. Samtidigt skyller han tidningens skuld till SL för distributionen och hyresskulden på att det pågår tvister.
 
Tidningen hotas av vräkning och har dessutom stora skatteskulder och skulder för de anställdas pensioner och frilansar har inte fått betalt. Precis innan tryck, får vi besked om att tidningen inte heller betalat ut lön till sina anställda.

Metro har varit en av de viktigaste tidningarna i Sverige. Den har bland annat nått många som annars inte tar del av nyheter. En företagsrekonstruktion är kanske enda möjligheten att rädda tidningen, men det kommer förmodligen att leda till nedskärningar. Det hela verkar helt absurt. Vad har ledningen egentligen sysslat med?

Metro förtjänar något bättre än detta.

                                                                 ***

Det är inte så konstigt att nästan ingen av de som arbetar på Lärarnas
Tidning vill gå över till contentbolaget Make your mark. Företaget sysslar med content, och om man en dag skulle vilja göra det bytet, så vill man välja själv. Men viktigast kanske ändå är att contentbolaget inte givit några som helst garantier för framtiden.

Lärarförbundets kommunikationschef Ida Strutt förstår ingenting av problemet. Hon kastar utan att blinka ut Lärarförbundets stora kompetens med några av de allra bästa skolreportrar vi har i landet.

Sorgligt är det i alla fall, att en yrkeskår som ska lära sina elever om demokrati och fri press, har en förbundsledning med så svalt intresse för detta.

FOTNOT: Läs också min webbledare om Lärarnas Tidning samma dag, 11 mars, som beskedet kom om att outsourca verksamheten till contentbolaget Make your mark. I den berättar jag bland annat att Tidningen Journalisten AB visade intresse för att ta över verksamheten för att garantera fri journalistik och bra arbetsvillkor.

 

STICK

Fönster mot medievärlden
Ni har väl inte missat Fönster mot medievärlden som SVTs programchef Jan Helin gör varje vecka? Förra veckan var jag och Expressens chefredaktör Thomas Mattsson med i nyhetspanelen, men framförallt berättar Irena Pozar från Veckorevyn om tidningens gräv kring övergrepp på HVB-hem och Årets pressfotograf Paul Hansen pratar om bildens roll idag.
Eftersom den visas på SVT Play kan man se alla avsnitt där. Missa i så fall inte heller det där Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein medverkar och bland annat talar om arbetsmarknadsjournalistiken och vad som hände med den. Riktigt bra och intressant.

Fler avsnitt
Fler videos