Oroande besked från Lärarförbundet
Vi, Tidningen Journalisten AB, visade vårt intresse för att göra Lärarnas Tidning på entreprenad. Det är en stor organisation och det hade krävts en del omstruktureringar, men vi ville visa att vi var beredda att ta ansvar för självständig journalistik och justa arbetsvillkor på Lärarförbundets tidningar. Men kommunikationschefen på Lärarförbundet gjorde snabbt klart att det inte var intressant. Det var fullt begripligt, vi är ett litet företag.
Idag kom så beskedet att Lärarförbundet valt contentbyrån Make Your Mark. En byrå som sysslar med content marketing – alltså reklam. På sin hemsida skryter man om sin senaste nativekampanj för försvaret. Vilket är så långt ifrån fri och självständig journalistik man kan komma.
Det är klart att det är ett tungt besked för de duktiga journalisterna på Lärarförbundets tidningar: Lärarnas tidning, Förskolan, Gymnasiet, Chef&Ledarskap, Specialpedagogik, Pedagogiska Magasinet, Tidningen Grundskolan. De har slitit för sin integritet, för att få rätt att granska sitt förbund när det är relevant och att skriva om det som lärarna är intresserade av, inte bara det som Lärarförbundet vill berätta.
Att de skulle få möjlighet att göra det nu i denna contentmiljö är nog tyvärr mindre troligt. Efter flera års eländig hantering av tidningarna, väljer Lärarförbundet alltså denna väg.
Man får trots allt hoppas att contentbyrån som ju ägs av Aller Media väljer en annan väg för Lärarnas Tidning och de övriga lärartidningarna, en väg där den fria och oberoende journalistiken står stadig.
Fotnot: Förtydligande. Vi hörde av oss till Lärarförbundet efter det att de gått ut med att de skulle lägga ut tidnignarna på entreprenad, alltså 18 februari. Tidningen har inte legat i några förhandlingar eller lagt något bud på tidningarna.