Litet är stort – lokalt är hett
Det lilla är stort. Lokala nyheter är på frammarsch. Men Sveriges Radio tänker tvärtom.
Det lilla är stort. Lokala nyheter är på frammarsch. Men Sveriges Radio tänker tvärtom.
Att vara chefredaktör för Journalisten är att ofta bli uppringd av människor, som undrar om deras chefer hänger med i medieutvecklingen.
Just nu är SR-journalisterna oroade igen. De misstänker helt enkelt att omvärldsanalysen är darrig och något förlegad, där i Radiohuset vid Gärdet i Stockholm.
Att affärsdrivande Aftonbladet och Expressen förstår att det går att tjäna pengar på lokala nyhetssajter är en sak. I dag har Aftonbladets nya webbsatsning premiär och med sajterna i storstäderna blir det tolv stycken, från Malmö till Umeå. Och i går hade Expressen i papperstidningen ett uppslag om de egna ”Sajterna som bara växer”.
Ingen tvekan om saken, lokalt är hett.
Drivkraften är den lockande annonsmarknaden. Men vilja att annonsera hänger ihop med människors intresse för nyheter från där de bor, arbetar och går i skolan. Ett läsar-, tittar- och lyssnarintresse som inte SR kan ha missat.
Ändå är det oroligt på P4-stationerna: ”Det ser mörkt ut” och ”läget är risigt” varnar medarbetare, inför SRs kommande styrelsemöten. SR vill skära i omkostnaderna och det pratas om nedläggning av flera av P4-stationernas lokala redaktioner. Just nu muttras det om Radio Halland och Radio Jönköping, kanske fler.
Att bevaka en ort på plats, där man hittar och känner människor, är annorlunda än att dimpa ner och utföra det som kallas för fallskärmjournalistik – snabbt hem med en grej från ett ställe man inte kan så mycket om. Den mobila journalistiken kan inte ersätta lokala reportrar.
I våras skrev en stor grupp P4-medarbetare ett upprop, just mot fallskärmstänkandet: ”Vi som arbetar på mindre orter ser ibland TV eller storstadstidningar dyka upp några gånger om året för att skildra de pittoreska figurer som de tycker sig se befolka trakten. Låt inte SR gå i den fällan.”
Ett exempel: SR Halland tvingas lägga ned lokalredaktionen i Varberg. Reportern i Varberg får då åka in till huvudredaktionen i Halmstad, vara med på morgonmötet, och sedan åka tillbaka till Varberg för nyhetsjobb. Och sedan pendla tillbaka. Eller nöja sig med telefonintervjuer. Knappast en förbättring av den lokala journalistik som Sveriges Radio ofta skryter om.
Det går att använda hur stora ord som helst om demokrati, landsbygd och hela Sverige. Men jag väljer i stället att citera Sveriges Radios styrelseordförande Ove Joanson. På ett SR-seminarium den 2 december talade han om värdet av lokaljournalistiken och hur fantastiskt bra Sveriges Radio är på just det. Ove Joanson slog fast att det inte är elitens P1 som gör att SR är populärt – det är i stället P4: ”Det sant unika med Sveriges Radio är att vi har världens mest ambitiösa och mest omfattande lokala public service-radio.”
Att rasera ett fungerande nät av lokal radiojournalistik är mycket lättare än att bygga upp.
Rädda SR från SR-cheferna.
ma@journalisten.se
PS Glädje, humor och spänning – över 300 sporttexter har skickats in från hela landet. Det handlar om blodigt allvar och ett äkta prestigeprojekt. Just nu diskuterar juryn från 2007 års Goda nyheter vem som ska få vara med i denna kvalificerade sportbok. I slutet av mars kommer resultatet. Håll ut.