Fackliga framgångar
Nu är det dags för avtalsrörelse och i år verkar arbetsmiljön stå i fokus. Det är logiskt. Efter flera år av nedbemanningar och allt mer slimmade redaktioner är det dags att se till att arbetsvillkoren blir rimliga.
Vi har världens roligaste jobb men det hjälper inte om arbetstiderna är orimliga, eller produktionskraven för höga. Vi ska inte glömma bort hur mycket vi kan påverka genom fackligt arbete.
På kongressen 2014, till exempel, valdes bemanningsföretagen ut som en av de styggelser som Journalistförbundet skulle arbeta särskilt för att förändra, frågan stod i fokus för avtalsrörelserna 2015 och 2016.
Och det har gått bra. För ett år sedan lades Kompetens i Skåne ner och nu i januari blev 75 bemanningsanställda i Mittmedia Kompetens i stället anställda i det mediehus de arbetade i. Runt om på redaktionerna berättas att de nya skrivningarna i avtalet gjort det lättare att förhandla om de bemanningsanställdas villkor.
Bemanningsupproret 2014 reagerade på orättvisan mellan bemannare som jobbar sida vid sida med de anställda på medieföretaget. Den ena fick gå på julfesten, inte den andra. Den ena hade förkortad arbetstid, inte den andra. Bemanningsföretagen används för att runda Las och skapar a-, b- och c-lag på arbetsplatserna.
Bemanningsföretagen och de osäkra anställningarna finns kvar. Alla problem är inte lösta. På till exempel Marieberg Media avgick klubbstyrelsen i höstas i protest mot hur företaget användes för att runda Las och försämra villkoren för bemanningsanställda.
Men trenden gick att bryta och det är värt att påminna oss om. De koncerninterna bemanningsföretagen inom medievärlden borde helt monteras ner. Medieägarna har ett ansvar för att de anställda har bra villkor. Det ansvaret fyller man inte med bemanningsföretag eller andra osäkra anställningsformer.
***
Efter höstens stormar inom public service, med Aktuellt-debatten och UR-debatten, ville vi ta reda på hur det egentligen står till inom public service.
Under tre månader har vår reporter intervjuat mer än 40 personer om hur de har det på jobbet. Bara en handfull av dem vågar ställa upp med namn och berätta det de tycker. Det är i sig illavarslande.
Det görs fantastiskt mycket bra, betydelsefull och avgörande journalistik inom public service. Men om de stämningar av rädsla och osäkerhet vi mött i företagen inte bemöts och tas på allvar är risken överhängande att det kommer drabba journalistiken hårt.
STICK
BRA KAMPANJ
TUs kampanj om pressetik är ett sätt att ta ett steg framåt och visa vad journalistik är till skillnad från skvaller eller propaganda.
En kampanj räcker förstås inte för att visa behovet av riktig journalistik. Det är vad vi gör varje dag som fäller avgörandet. Men kampanjen ger ett gott stöd i vardagsarbetet.
GRN-DEBATT
I senaste podden ”Gullberg Nordström” togs min förra ledare om Granskningsnämnden upp. Även dessa Mittmediachefer, Daniel Nordström och Anna Gullberg, var irriterade på att GRN granskar tidningars publiceringar på nätet. Jag spår att debatten och kritiken kommer att fortsätta tills GRN får nya direktiv eller lagen ändras.