Yta vs innehåll i den svenska bloggosfären
Jag har varit hooked på den svenska bloggosfären ett bra tag, och det är framför allt sajten knuff.se som kanaliserar intresset. Har du ännu inte upptäckt sidan så är det hög tid nu. Här samlas de för dagen mest intressanta blogginläggen på de svenska bloggar som knuff.se söker igenom.
Det har skrivits en hel del om både sajten och om Johan Larsson, mannen bakom sidan, i svenska medier. En del anser att Larsson är för hemlig och att han borde ställa upp på fler intervjuer. Andra att det är otroligt att en enda person helt ensam (utan backning av någon stor mediekoncern) lyckats skapa en sådan mäktig samling bloggportaler.
Själv tycker jag det är underbart att mannen som skapat det bästa bloggsökverktyget inte bloggar om sig själv, eller vill bli kändis på grund av det han gjort. Istället har han försökt skapa någonting som ger nätet ett mervärde. Det är tänkvärt när så många bloggar handlar om yta och skrivs av personer som bara vill bli ”kändare”. Men även knuff.se går att manipulera. Eller som Johan Larsson själv svarar på min e-post-intervju:
”Det är mänskligt att försöka utnyttja systemet. Men personligen tycker jag det är tråkigt att så många svenska bloggar verkar ställa sig frågan: ’Vilken toppnyhet ska jag skriva provokativt om idag för att få maximalt antal slösurfande besökare?’ istället för att som tidigare ’Nu skriver jag vad jag tycker även om bara några få intresserade läser det’.”
Det blir också allt vanligare med den etiska gråzonen ”inklistrat pressmeddelande” i bloggarna – ett fenomen som är svårare att rensa bort än klassisk viagra-spam. Svenska PR-konsulter blir allt bättre på att formulera blogginlägg och mejla till lata bloggare. ”Detsamma gäller de produktrecensioner som dyker upp samtidigt på flera bloggar, utan att någon nämner att de fått produkten med tillhörande slogans/storytelling, gratis”, fortsätter Johan Larsson.
Vi får vara tacksamma att han ser dessa nyansskillnader i bloggposterna och fortsätter att utveckla sitt sökverktyg att rensa sådana inlägg – och låta oss inspireras att själva skapa någonting nyttigt på nätet, istället för att bara visa upp våra stora egon.