Gå direkt till textinnehållet

Tror medierna att alla kvinnor är bisexuella?

Han sitter där framför mig...en man i 60-årsåldern. Han ler ogenerat ut mot sina medresenärer på Londons tunnelbana när han för sina rynkiga fingrar över sidan tre. "Page three girl" i The Sun.

Det är 23-åriga Ruth från Kent som dagen till ära får visa brösten i The Sun. En något yngre man vid min sida plockar upp ett annat exemplar av samma tidning som ligger hopskrynklat på ett säte. Han bläddrar fram till sidan tre. Jag lutar mig nyfiket fram och frågar om han tycker det är okej med den där mixen av bröst och nyheter. "I think it´s okey", svarar han och snörper på munnen.

Samtidigt undrar jag ju vad jag som heterosexuell kvinna får ut av att se erotiserade bilder av andra kvinnor bland nyhetstext. Men skulle inte The Sun kunna ha en "page three boy", också föreslår jag. För jämställdhetens skull. Oh horror…jag får inte använda ordet boy…men girl går att använda i sexuella sammanhang. Jag menar en "page three man" med sexpack och svällande biceps, lite vanställda av klottriga tatueringar. Något som väcker mitt begär som kvinna. Han ser på mig som om jag vore utvecklingsstörd innan han reser sig och kliver av i Knightsbridge.

I början av varje sommar, så säkert som amen i kyrkan, så slås jag i huvudet…ba-da-boom…som av en stekpanna av all halv-erotiserad bikinireklam som hänger på alla reklampelare över hela Sverige. För några månader sedan frågade jag en manlig vän vad han tyckte om den reklamen. "Den är till för att ni kvinnor ska vilja köpa nya bikinis och komma i form inför sommaren. Samtidigt så gillar ni kvinnor att titta på andra kvinnor", sa han. Va! Word! Gillar jag som heterosexuell kvinna att titta på halvnakna erotiserade bilder av andra kvinnor?

Reality check. Är jag bisexuell? Är alla kvinnor bisexuella enligt medie – och reklamföretagen? Och var finns de halvt erotiserade bilderna på män i samma reklamkampanj? De är så gott som osynliga. Kanske på grund av att maskulinitet och den manliga kroppen skulle bli ifrågasatt och förlora sin status som unik om den exponerades i samma utsträckning som kvinnokroppen. Tänk er en inoljad man, snygg som stryk i för trånga badbyxor på varenda reklampelare under början av sommaren. Tänk er en "page three man" i Aftonbladet! Varje dag! Nämen… den heterosexuelle mannen skulle bli betraktad som lite homo om han satt där och tittade på en "page three man". Medan jag som kvinna förväntas bli styrkt i min identitet som heterosexuell kvinna genom att titta på mer eller mindre erotiserade bilder av kvinnor i medier. Eller vill viss reklam och vissa tidningar säga mig att jag är bisexuell? Gäsp.

Eftersom jag tycker den svenska sommarvärmen är trist och jag hatar att bada i svinkalla vatten så ägnar jag mig istället åt att samla på kvällspressens mest ångande rubriker. Inte helt oväntat så handlar dessa ofta om: Kvinnors erogena zoner. Här har tonårstjejer sex… och så vidare. Det föråldrade patriarkatet tycks nästan nå en högtrycksrygg av sexistiska rubriker just under sommaren. Rubriker som riktar sig till den manlige köparen. Men just det ja… kvinnor förväntas vara väldigt intresserade av var tonårstjejer har sex i sommar.

Jag lyfter blicken och ser på den gamle mannen framför mig. Han som tummar på Ruths bröst på sidan tre. Kanske en dag…kanske en dag så kommer det att finnas en "page three man" där. Just för mig.

Annelie Babitz

P.S. Kul när det feministiska nätverket Bara bröst i juni fick igenom sitt förslag om att kvinnor ska få bada topless i Malmös simhallar. Bara positivt att avsexualisera kvinnobröst. Likställa dem med mansbröst. Nu finns det ingen anledning för män att inte amma sina barn. Japp, det är fullt möjligt för män att amma. Så ut på kaféer nu i sommarvärmen och amma tills ni får hängpattar. Connecta med barnet. Sitter här och väntar på den första bilden där Zlatan ammar offentligt.

Fler avsnitt