Gå direkt till textinnehållet

Låt läsarna betala för journalistiken

Vem ska betala för journalistiken? Det är en av branschens hetaste frågor just nu. Ett svar kan vara crowdfunding.

Crowdfunding innebär att läsarna betalar, men via riktade donationer i stället för prenumerationer. Genom att sponsra utvalda projekt kan läsarna aktivt välja vilka grävjobb och vilken journalist de vill vara med och betala för. En som testat är journalisten Andreas Ekström, som crowdfundade sin bok Google-koden.

Det finns flera webbtjänster som gör det enklare att jaga sponsorer till sin journalistik. Ett exempel är nya svenska sajten Funded By Me. Där kan man beskriva sitt projekt och samla in pengar, mot att sajten tar 6 procent av sponsorintäkterna.

Annons Annons

En annan typ av crowdfunding är Flattr, där privatpersoner kan lämna mikrodonationer till bloggare. Vem som helst kan lägga upp en knapp på sin sajt och be om bidrag. Här handlar det som regel om ytterst små summor, och man behöver komma upp i en rejäl skara "flattrare" för att summan ska växa. Sajten har tyvärr inte fått något större genomslag i Sverige.

Ännu en tjänst för crowdfunding är Spot.us, som är skräddarsydd för att finansiera just journalistik. Där kan man lägga upp artikelidéer och söka finansiering för att genomföra jobbet.

I skrivande stund samlar en amerikansk miljöjournalist in pengar på Spot.us för att undersöka den svenska skogsindustrin. Han siktar på att få in 3?500 dollar, omkring 22?000 kronor, och ser ut att vara på god väg.

Kanske är den svenska marknaden för liten för att finansiera någon större mängd grävjobb på detta sätt. Men om man träffar rätt i sitt ämnesval och klarar att sprida budskapet i sociala medier bör det vara möjligt att lyckas. Når man ut till en internationell publik ökar förstås chanserna.

Och skulle man misslyckas har man i alla fall inte förlorat någonting – utom möjligen en gnutta hopp om hur grävande journalistik kan finansieras i en magrande mediebransch.

Fler avsnitt
Fler videos