Gå direkt till textinnehållet

Hur megafoner blir fenomen på nätet

Många tyckare vill gärna bli stora på nätet. Och det finns vissa ämnen som lämpar sig extra väl till att bli virala fenomen. Internet är som uppfunnet för konspirationsteoretiker och framtidssiare.

Vill man är det lätt att förlora sig i timtal i texter, videor och kommentarer kring ämnen som hur världen ska gå under, eller hur den ska förvandlas till ett paradis.

Två bra exempel på sådana personer i de just nämnda kategorierna är amerikanerna Michael Ruppert och Ray Kurzweil. Ruppert siar om världens undergång med hänvisning till begreppet ”Peak Oil”, och Kurzweil siar om en magisk framtid utan begränsningar med hänvisning till Moores lag och exponentiell tillväxt. Båda är fängslande i sina många videoutläggningar, båda har nyhetsbrev, bloggar, hemsidor där de säljer produkter och det har gjorts flera dokumentära långfilmer om de båda. I fallet Kurzweil finns även dramatiserade filmer som ska visa hur samhället och vi som individer övergår i virtuell form. Utan nätet skulle sådana här hjärnor inte alls nå lika många människor. Med nätet får de istället hela rörelser dedikerade till sig.

I korthet förespråkar Ruppert en förestående total-kollaps för hela vår civilisation, inom bara några år – eftersom oljan håller på att ta slut. Det skulle innebära massvält eftersom exempelvis transportsektorn och jordbruksindustrin kollapsar utan oljan som drivmedel.

Kurzweils framtidsplaner ligger tyvärr ett tjugotal år bort – då datorernas kapacitet nått så långt att de mångdubbelt överglänser hela mänsklighetens samlade – och därmed ska vi kunna uppfinna allt möjligt från Star Trek-liknande teknik att skapa mat ur tomma luften och att resa i överljusfart.

Jag tycker att man lika gärna kan surfa igenom ett gäng länkar kring en sådan här galjonsfigur som att titta på en långfilm en fredagkväll. Här finns betydligt mer information att ösa ur än en vanlig långfilm kan erbjuda, och på länken här intill hittar du fem startpunkter till var och en av dessa utvalda motpoler till guruer.

Båda fenomenen är fina exempel på hur man kan lägga upp en ”kampanj” kring sina egna idéer för att nå ut på flera plan på nätet – och är lärorika för de medier som vill odla sina egna auktoriteter – det handlar om att kommunicera i alla format, i alla kanaler.

Vilken du själv väljer att tro på är upp till dig.

Kolla länkar på: http://nanok.com/kok

Fler videos
Fler avsnitt