En andra åsikt
Journalister blir allt hårdare granskade på nätet. Utöver blogglänkar, artikelkommentarer och bloggbävningar har det nu startats en ny sajt för mediekritik: Second Opinion.
Syftet med Second Opinion är att låta berörda personer ge sin egen vinkel på artiklar och inslag. Individer och företag uppmanas publicera sina åsikter. Dessutom vill sajten ge utrymme för fördjupning – genom att kunniga personer spinner vidare på nyheter där journalisten inte haft tid och utrymme att fördjupa. Privatpersoner skriver gratis på Second Opinion, medan företag och organisationer som vill gå i svaromål får betala.
En liknande sajt startades för sju år sedan under namnet Mediekritik. Då stod två studenter bakom lanseringen. Sajten spårade ganska snart ur och nivån på debatten blev låg. För fyra år sedan tog grundarna time-out och har sen dess inte återkommit.
Denna gång är det tyngre namn som satsat. Bakom Second Opinion står journalisten Maria Bjaring, förre Direkt-chefen Martin Gerentz och PR-konsulten Mats Olin.
De första artiklarna på Second Opinion är seriösa och intressanta granskningar. Så har också sajten fyra journalister som arbetar med materialet. Dessutom har debatten på nätet mognat de år som gått sedan Mediekritik lades ner.
Det finns anledning att hålla koll på Second Opinion – inte bara för att se om ens egna alster hamnat under luppen. Utan även för att där finns goda chanser till intressant mediedebatt.