Bloggkarnevalerna sprider sig på nätet
Allt medan papperstidningarna förlorar upplaga skapas nya format digitalt.
Ett av de senare kallas bloggkarneval (fri.övers från eng: "blog carnival") och fungerar lite som ett månadsmagasin, fast det skapas av en samling bloggare som dedikerar sig åt ett ämne periodiskt.
Ett sådant exempel är engelska Carnival of Journalism där ett antal media- och journalistikbloggar samlar ihop sig kring ett ämne varje månad. För att fördela bördan låter man facklan att hålla i karnevalen gå runt bland de medverkande bloggarna. Det är då "värdens" uppgift att länka till alla de medverkande bloggarnas inlägg i ämnet och se till att läsaren får en bra översikt över innehållet i månadens bloggkarneval.
En annan variant på det här kallas "synchroblogg" där på liknande sätt ett antal bloggare håller sig till ett förutbestämt ämne på samma dag och länkar till varandra (fast det är kanske inte ett återkommande tema).
Kolla in ett helt gäng exempel på det här "nya" medieformatet här: nanok.com/bc