Gå direkt till textinnehållet

Aftonbladet och Metro är bäst i världen

Det är märkliga dagar.När jag skriver det här har Göran Persson just varit ute och försvarat storföretagens rätt att samla pengar på hög, samtidigt som näringslivets tyngsta makthavare förklarat att aktie­ägare inte ska komma och tro att de ska bestämma över företagen de äger, i varje fall inte om företaget heter Volvo.

Det är märkliga dagar.

När jag skriver det här har Göran Persson just varit ute och försvarat storföretagens rätt att samla pengar på hög, samtidigt som näringslivets tyngsta makthavare förklarat att aktie­ägare inte ska komma och tro att de ska bestämma över företagen de äger, i varje fall inte om företaget heter Volvo.

Och med samma bakvända logik, väl värdig makthavare som känner sina maktpositioner hotade, har ett 40-tal ledande public service-kolleger just publicerat ett debattinlägg i Dagens Nyheter, där de hävdar att publikens önskemål på public service underminerar grunden för deras existens.

Märkliga tider. Märkliga tider indeed. Till och med för att vara valår.

Vad man kanske ska börja med att säga är att det är väldigt jobbigt just nu. Det jobbiga beror delvis på att vi befinner oss mitt i en brusande högkonjunktur som inte riktigt ger oss alla de utdelningar i form av höjda löner, fler nya tjänster, möjlighet till kickoffer och förmånliga utbildningsresor, som högkonjunkturer alltid brukar förgylla vår tillvaro med. I själva verket är det väl så att arbetsbelastningen ökat för oss allihop, annonsintäkterna vill sig inte riktigt och de nya jobben kanske skapas någon annanstans, här verkar de i alla fall inte komma.

Det andra skälet till att det känns så jobbigt just nu är att vår bransch, precis som i stort sett alla and­ra, håller på att förändras i grunden och det snabbt. Och det är alltid ett helvete att behöva ändra på sig.

Så vad göra? Dra ett vitt lakan över sig och börja krypa mot närmaste kyrkogård? Ringa 08-

442 80 00 och höra om de vill ha en riktig, gammaldags journalist att visa upp? Viljelöst rätta sig efter publikens önskemål om mindre Hizbollah, mera Äntligen hemma?

Man kan också ta sig en titt omkring och konstatera att Sverige i september 2006 troligen är ett väldigt bra ställe att bygga lastbilar på. Men det är definitivt bästa platsen i världen att vara journalist.

I varje fall om man jobbar på aftonbladet.se eller Metro.

De är nämligen världsmästare.

De två viktigaste förändringarna i medievärlden är just Internet och gratistidningar. Metro är pionjären inom gratistidningar. Det började med en svensk idé och nu sprider den sig till i stort sett varenda viktig tidningsmarknad, från Stockholm ut i världen men också från Stockholm ut i regionerna, och vad jag vet är det första gången sedan dynamiten som en svensk idé förändrar en global industri. Och det är journalistik vi talar om.

Så Aftonbladet. Medan de flesta tidningsföretag lanserat Internet-sajter så är det få som varit särskilt framgångsrika och ingen lika framgångsrik som Aftonbladet. Ägarna Schibsted säger att de får tacka nej till alla delegationer från medieföretag världen runt som vill komma och hälsa på för att lära sig och nu när Internet-annonseringen formligen exploderar är det skördetid på bladet. Ryktena från Globenområdet säger att Nya Media gått om Gamla Media på vinst och är på väg att göra det när som helst på omsättning. Stämmer det är det medie­historia och Aftonbladet är, precis som Metro, bäst i världen på det de gör.

Själv vet jag väldigt väl hur jag skulle välja. Jag vill också vara bäst i världen. Särskilt om alternativet är att jobba kvar på Bruket. Och även om omställningen blir väldigt jobbig.

chef, Mediatjänster, 3

Fler avsnitt
Fler videos