Tipsa Journalisten »
Telefon: 08-613 75 00
redaktionen@journalisten.se
annons@journalisten.se
8 juni, 2023
Det här är en argumenterande text med syfte att påverka. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.
Svenskarna är ett medialiserat folk. Det är tur att det finns handsfree, annars hade vi behövt två mobiler, en för örat och en för ögat. Nyss kom årets Mediebarometer, från institutet Nordicom vid Göteborgs universitet.
Forskarna kartlägger våra medievanor och avslöjar oss in på benet. Medieanvändningen är större än någonsin, man vet inte om man ska skratta eller gråta. Smaka på resultatet: Svensken tillbringar sju timmar om dagen med sina medier. Sju timmar! I snitt! Här ingår i och för sig allting; tv, radio, tidningar och tidskrifter, poddar och musik, film och webb och alla sociala medier. Och bio! Allt utom teater och konserter och socialt umgänge, utan medialisering, vilket torde vara en försumbar del av det sociala umgänget.
”Sociala medier” ersätter ju inte bara gammaldags mediekonsumtion, utan även gammaldags samvaro och kommunikation – som brevskrivning, dagböcker och telefonsamtal. Den typen av aktiviteter ingår nu i de sju timmarna som Mediebarometern redovisar. Men ändå. Sju timmar! Vid förra sekelskiftet gick arbetarna i demonstration och krävde åtta timmars arbete, åtta timmars fritid och åtta timmars vila. Där är vi nu. Hälften av vår vakna tid använder vi åt medier.
Kalenderbitarna hänvisas till själva Mediebarometern, men jag kan avslöja att mer än 90 procent av oss tittar på rörlig bild varje dag: tv, strömmat och på webben. Nästan lika många hänger på sociala medier. 78 procent lyssnar på radio eller podd, i någon form under dagen, de flesta på Sveriges Radio. Ungefär lika många lyssnar på musik, säkert samtidigt som 73 procent tar del av någon dagstidning eller 48 procent läser en bok.
Vad ger denna sammanställning? En försiktig optimism, va? Att så många läser dagstidningar, trots hutlösa prenumerationspriser, är glädjande. Rapporten innehåller minst en sensation i mina ögon. 37 procent av oss läser dagligen en tidskrift! Jätteroligt för branschen och oss journalister. 25 procent av läsarna håller dessutom fast vid pappret, som ger utrymme för intressantare foto och layout. Som gammal magasinsredaktör blir jag alldeles rörd.
Vad är då haken? Själva Mediebarometern ägnar sig inte så mycket åt jämförelser, men det finns ju annan statistik. Hos SCB, till exempel. I sin stora läsarundersökning från 2019 kan SCB inte hålla tillbaka en tung suck. Läsningen har sjunkit stilla i alla åldrar, sedan millennieskiftet.
Vuxna, över 16 år, slutar obönhörligt att läsa böcker. Även om 48 proc av svenskarna läser eller lyssnar på en bok varje dag är det inte alla som gör det. Var tredje vuxen läser aldrig en bok. Herrarna har aldrig varit serieledare i denna konst, men den oroande utvecklingen är att yngre kvinnor också slutar läsa och närmar sig killarnas usla resultat.
Bokförläggar- och bokhandlarföreningarna kom nyligen med sin försäljningsstatistik för 2022. På ytan ser det fint ut, även om försäljningen sjunker. Under pandemin läste vi alla så ögona blödde, eller öronen, eftersom strömmade ljudböcker ökar mest av allt. Försäljningen har alltså sjunkit, men från höga nivåer. Tryckta böcker minskar och strömmade böcker ökar, men i minskad takt.
En dyster trend, med tanke på återväxten, är att barn- och ungdomsböckerna störtdyker. Barnböcker som har varit en av den svenska kulturens guldklimpar, både i kvalitet och kvantitet. Förläggarna och bokhandlarna våndas. Vad beror det på? Har föräldrar och mormödrar slutat läsa för barnen, eller är det barnen som föredrar Tiktok?
Slutsats: om de statistiska kurvorna en dag möts, kommer vi i Sverige att vara världens mest medialiserade folk – som inte kan läsa. Ska vi skratta eller gråta?
är ny chefredaktör för Musikindustrin.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Journalisten, Nytorgsgatan 17a, 116 20 Stockholm
Tel:08-613 75 00
E-post: redaktionen@journalisten.se
Journalisten.se har 190 000 unika sidvisningar och 75 000 unika besökare per månad (genomsnitt Google analytics).
Magasinet Journalisten har en räckvidd på 42 000 läsare (Orvesto 2:a kvartalet 2017). Annonsera
Journalisten är Sveriges äldsta och största medietidning. Prenumerera
Ansvarig utgivare: Axel Andén. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies
Kommentarer
Det finns 2 kommentar på sidan.
Kommentera
Bra rutet, särskilt slutet. Men i grunden blir jag ledsen eftersom jag tror att människan mår bra av lite mer läsning, och det är viktigt för att skaffa sej en bra bild av omvärlden. Allt kan man inte få i en pod eller i sociala medier…
Problemet är felet redan i rubriken. 7 tim på MEDIER hade varit utmärkt i en fullständigt sjuk värld. Men även du förväxlar och bakar ihop "nonsenssocialamedier" med MEDIER. Konsumering av riktig, granskad, processad, kontrollerad media har aldrig varit mindre och dessutom är den sämre än någosin pga alla nedskärningar vilket ger en oallmänbildning som är farlig. Vänligen kalla inte det som till 99% är nonsens och onödigt för "medieanvändning"...