Piratpartiets kampanj byggs av andra

27 maj, 2009

Det här är en argumenterande text med syfte att påverka. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

En stor del av Piratpartiets kampanj inför EU-valet skapas av icke-aktivister. Självklart sker det på webben.

"Rösta senast 7 juni - Piratpartiet till EU". Så står det sen en dryg månad tillbaka högst upp i högra hörnet hos en rad olika bloggar och hemsidor. Loggan är proffsigt utformad i Piratpartiets lila färg. Men det är inte Piratpartiet som ligger bakom kampanjen. Det är istället två sympatisörer som tillsammans skriver bloggen Lillebrorsan.

- Piratpartiet är en sann gräsrotsrörelse, säger Joakim Jardenberg.

Han är en profil inom digitala medier med bakgrund från bland annat Helsingborgs Dagblad, och driver utvecklingsbolaget Mindpark.

Joakim Jardenberg är inte aktiv i Piratpartiet. Ändå är även han en del av partiets valkampanj. Tillsammans med två andra entusiaster har han startat Piratpartister.se.  Sajten publicerar namn och bild på personer som röstar på Piratpartiet, och låter dem berätta varför de väljer just Piratpartiet. Den skulle kunna höra hemma i vilken professionell partikampanj som helst. Sajten startades som en reaktion på påståenden om att Piratpartiets medlemsantal var uppblåst.

- Vi ville visa att det är riktiga människor som är med i Piratpartiet. Det finns en massa människor som gör den här flytten nu, som kanske röstat på Moderaterna i tjugo år men nu går över till Piratpartiet. Nu har debatten om medlemssiffror klingat av, så nu handlar sajten mer om att visa att piratpartister inte bara är finniga fildelare.

Bland de personer som "kommit ut" på Piratpartister.se finns IT-profilen Jonas Birgersson, Lunarstorms grundare Rickard Eriksson och en rad personer som är välkända i bloggosfären. Även om det inte rör sig om "finniga fildelare" ligger tonvikten på IT-entusiaster och bloggare.

Kanske ser vi i Piratpartiets volontärkampanjande embryot till framtidens politiska rörelser. Genom medborgarjournalistik, genom sociala medier och genom att tekniken ger kommunikationskunniga gräsrötter större möjlighet till inflytande. Som Joakim Jardenberg säger:

- Nästan all informationsspridning som sker för Piratpartiet sker på initiativ av personer utanför partiet. Det tycker jag är rätt maffigt.

Kommentarer

Det finns 3 kommentar på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
Inlagt av Hampus Eckerman mån, 2011-12-19 22:19

Utanför partiet? De är ju piratpartister?? Och på vilket sätt är de ovannämnda “inte aktiva inom piratpartiett”? De är ju bevisligen hur aktiva som helst.

Inlagt av Jörgen Lindell mån, 2011-12-19 22:19

Det är det som skiljer pp från gammelpartierna, och det tycks vara lite svårt att förstå om man betraktar det hela utifrån. ALLT (nästan) som händer i och kring piratpartiet, händer på initiativ av enskilda medlemmar. På gott och ont… Men för det allra mesta på gott.

Men mycket lite av det som händer är styrt av partiet centralt, vilket tycks vara Lisas utgångspunkt i formuleringen. Men det betyder ju inte att det sker UTANFÖR partiet. Som Hampus säger ovan, de är ju i och med att de startar siten i högsta grad aktiva i partiet..

Inlagt av Lisa Bjerre mån, 2011-12-19 22:19

De som lanserat kampanjerna är vanliga medlemmar av partiet. Partiledningen har inte varit inblandade. Det är ungefär som att en privatperson skulle bli medlem i moderaterna och sedan på eget bevåg lansera en kampanjsajt för partiet. Mig veterligen är detta något ganska unikt.

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies