Vem betalar för slarv?
Har just fått meddelande att jag tvingas ansluta mig till autogiro för att inte drabbas av aviseringsavgifter när jag betalar medlemsavgift till förbundet och servicebolaget. E-faktura är ännu inget alternativ.
Minst två frågor infinner sig:
Varför minskar förbundet inte kostnaderna genom att som så många andra organisationer och försäkringsbolag skicka ut avierna kvartals- eller halvårsvis?
Varför har medlemmarna inte fått någon information kring de upprepade och mycket kostsamma felutskick som skett? Varför hände det, vad kostade det förbundet, hur kunde det ske flera gånger och vems är ansvaret? Hade det gällt offentlig verksamhet hade någon fått svara på sådana frågor.
Tanken infinner sig lätt att medlemmarna genom de nya avgifterna skall täcka utgifterna för de organisatoriska eller administrativa klavertrampen. Och det är väl inte mycket att säga om, för vem skulle annars betala? Men som medlem kan jag begära större öppenhet kring hur förbundets pengar används.
Anders Mathlein, frilans
Svar: Förbundet betalar i dag 350 000 kronor i aviseringsavgifter. Från och med januari 2011 kommer vi därför att lägga till en avgift på 6 kronor på varje aviseringsutskick av medlemsavgiften.
Journalistförbundet erbjuder medlemmarna autogiro för att undvika aviseringsavgiften och undersöker möjligheten att kunna erbjuda e-faktura. I dagsläget är dock e-faktura inte ett billigare alternativ för förbundet jämfört med aviseringar per post.
När det gäller de dubbla brev som skickades ut till medlemmarna för att informera om aviseringsavgiften så var det tryckeriet som stod för misstaget. Tryckeriet tar hela kostnaden. Journalistförbundet gör alltid sitt yttersta för att avgiften ska användas där den gör störst nytta för medlemmarna.
Eva-Maria Kollberg
ekonomichef