Gå direkt till textinnehållet

Grumlig bröllopsblogg

Ebba von Sydow är ansvarig för innehållet i SVTs programserie "Det kungliga bröllopet", i rutan och på nätet. Resten av SVT ser ut att ha kompat ut i det avseendet.

Det här är en argumenterande text. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

Hur kan man annars förklara att Sveriges Television numera tipsar om att man kan köpa tjusiga sjalar på Nathalie Schuterman, eller tackar tidningen Elle för en väldigt fin gala? Påmint om att man ska spana in Sonia Rykiel på H&M eller visat webbadressen till Bonniers nya skvallertidning S?

Att SVT inte får göra reklam är lika självklart som att solen går upp och ner. Public service, i allmänhetens tjänst. Hade ett sådant reklamartat inslag händelsevis slunkit igenom i TV-rutan hade det självklart lett till fällning i Granskningsnämnden.

Men SVTs kungabröllopswebb är en helt annan värld, uppenbarligen med helt andra regler….

Här vimlar det av väskor och kläder, skor och affärer, kompisar på andra tidningar, nya tidskrifter, restauranger och modegalor, alla med namns nämnande och med personliga omdömen av kungasatsningens innehållsansvariga redaktör, Ebba von Sydow.

Några exempel:

"Lördagkväll – invigde ny sjal som jag köpte på rea på Nathalie Schuterman för ett par veckor sedan. Tung, dubbelsydd i siden. Midnattsblå på ena sidan, leopard på andra!"

Eller:

"Lördagmorgon, ska strax dra ut på stan – men först snabb uppdatering från igår och Ellegalan. Tack för igår Elle!"

Nu:

"PS. Modeveckan i Paris pågår för fullt och ikväll hänger jag på Style.com för att detaljstudera bland annat Chloés höst/vinter 2010, som ser ut att bygga på fyra nyanser av beige. Chanel däremot hade flugit in isblock från Sverige."

Det är meningslöst att anmäla webben till Granskningsnämnden, för nämnden tar bara upp program som sänds i själva TV-apparaten och regleras av Radio- och TV-lagen och sändningstillståndet.

Ebba von Sydow och SVT vinglar alltså omkring i en gråzon, som hittills inte regleras vare sig lagstiftningsvägen eller via normerande instanser, som till exempel Granskningsnämnden.

Men det var faktiskt inte så här det var tänkt. Propositionen som ligger till grund för sändningstillståndet anser att eftersom webben också finansieras av TV-avgiften bör samma regler om opartiskhet, saklighet och förbud mot reklam gälla även där (Prop 2008/09: 195).

Under tiden skriver Ebba von Sydow från sin SVT-webbmedaljong, i ett leende ljusskimmer omgiven av blomstergirlanger:

"Kommer du att spana in Sonia Rykiel för H&M, imorgon lördag?

Plaggen är färgstarka och jag älskar de klassiska ränderna. Själv har jag siktat in mig på två – tre grejer (nej, inte de chockrosa stickade shortsen…) Du själv då, kommer du hänga på låset imorgon?"

Agneta Gustavsson
frilansjournalist

 

Svar: Nej Agneta Gustavsson, SVT har inte kompat ut. Vårt uppdrag är att både skildra och granska bröllopet, ur en mängd olika synvinklar och i många olika program. Innan bröllopet är över i juni kommer SVT utöver direktsändningen bland annat att ha sänt dokumentärer, studioprogram, granskande nyhetsinslag och debatter.

Ebba von Sydows blogg är en del av SVTs bevakning. Läsarna får följa Ebba både privat och på jobbet som redaktör och programledare för serien Det kungliga bröllopet.

I bloggen ska Ebba vara personlig och knyta an till bröllopet på flera olika sätt. Att hålla koll på trender och recensera de senaste modekollektionerna ingår i jobbet. Det är omöjligt att göra utan att nämna märken vid namn, lika lite som man kan recensera musik utan att prata om vilka skivor man tycker är bra eller dåliga. I Gomorron Sverige tipsar våra recensenter om allt från böcker till TV-spel. Varför skulle inte mode behandlas på samma sätt?

SVTs hållning är att samma regler ska gälla för webben som för TV-rutan, trots att webben formellt faller utanför Radio- och TV-lagen och sändningstillståndet. Kravet på opartiskhet gäller, för Ebba liksom för alla andra på SVT som sysslar med recenserande journalistik.

SVT får gynna olika produkter eller företeelser om gynnandet uppvägs av ett informations- eller underhållningsintresse. Gränserna är inte alltid glasklara. Att namnge butiken Nathalie Schuterman var att gå för långt, och det plockades bort från bloggen för en tid sedan. Det är viktiga frågor du tar upp, Agneta, och vi välkomnar debatten.

Helga Baagøe
kommunikationsdirektör SVT

Annons

Senaste numret

Fler avsnitt
Annons