Gå direkt till textinnehållet

”Alla vill inte göra den digitala resan”

– Vi hoppas att så många som möjligt nappar på frivilliga lösningar, säger Thomas Petersohn, VD och koncernchef för Mittmedia om de kommande neddragningarna.

Journalisten rapporterade tidigare i dag i flera artiklar att Mittmedia till 2015 ska öka sina intäkter med hjälp av digitala medier från drygt två procent till minst tio procent av omsättningen. Detta innebär att koncernens lokaltidningar ska hitta nya sätt att arbeta samtidigt som antalet journalister ska minskas med 100.

Thomas Petrsohn berättar för Journalisten att koncernen i flera år har känt av den tuffa marknaden där annonsintäkterna fortsätter att gå ner men också att prenumeranterna överger tidningarna.

– Det är en utveckling som fortsätter och det går snabbt. Då måste vi göra något, säger han.

Annons Annons

Ett sätt är att dra ner på personalkostnaderna genom att erbjuda frivilliga lösningar.

– Vi måste öka fokus på att effektivisera verksamheten, bland annat genom samordning, nya arbetsprocesser och ny teknik. Det är inte alla som vill göra den här digitala resan. Därför erbjuder vi avgångsvederlag för medarbetarna som inte vill göra den resan, säger Thomas Petersohn.

Målet är att ett detaljerat avgångserbjudande ska presenteras den 18 december. Erbjudandet, som innebär tio månader extra ersättning utöver kollektivavtalet, gäller för medarbetare som har jobbat 13 år eller mer.
– För medarbetare som är 62 år och uppåt kommer det att finnas speciallösningar som vi ännu inte har gått ut med, säger Thomas Petersohn.

Den 18 februari är den preliminära svarsdagen för att tacka ja till erbjudandet för medarbetarna på Mittmedia.

Fler avsnitt
Fler videos