Gå direkt till textinnehållet

Aftonbladets linjära satsning nu osäker

I våras beviljades Aftonbladet nytt tillstånd att sända TV i marknätet. Men redan innan de hunnit börja kan satsningen helt göras om.

Aftonbladet startade 2007 den egna kanalen TV7 som sände i ett år via marknätet. Trots att den satsningen inte föll så väl ut ansökte man – och fick – ett nytt sändningstillstånd för marknätet i våras. Det nya tillståndet gäller från 1 oktober 2014 men ännu har inga sändningar kommit igång. Därför har myndigheten för radio- och tv begärt in en förklaring av Aftonbladet.

– Vi ska svara myndigheten imorgon (läs fredag) vad vi kommer att göra, så ni får vänta till dess. Sen har jag varit tydlig med att förutsättningarna för linjär tv har blivit annorlunda mot för hur de såg ut i våras. Linjär TV har tappat i en omfattning som ingen varit med om tidigare, säger Jan Scherman till Journalisten.

Det är alltså tuffa tider för de stora reklamfinansierade kanalerna i marknätet just nu. Den rating som tappas och som man inte kan leverera, får man i reklamvärlden betala igen till annonsörerna.

Annons Annons

– Marknaden har förändrats så pass att de stora kanalerna fått betala tillbaka över 100 miljoner i annonspengar. Dem trycker nu mot oss i vår onlinebaserade tv. Det här kommer inte heller att förändras, så man måste värdera den nya marknadssituationen. Det stora i vår TV-satsning är inte heller det linjära, det är ett nytt morgonprogram, en hockeystudio och annat i online. Linjär TV ska vara ett litet stöd till vår onlineverksamhet, menar Scherman.

Hur går det förresten med er morgon-TV satsning?

– Där pågår det ett intensivt arbete som rullar ut i mitten av november. Den är väldigt designad för online till en början, men den kan också tvistas om och köras linjärt om vi vill det, säger Scherman.

Fler avsnitt
Fler videos