Gå direkt till textinnehållet

Yngres förtroende för public service ökar

Allt fler 16-29-åringar har förtroende för SR och SVT, visar årets Förtroendebarometer. Sveriges Radio är det medieföretag som har högst förtroende i befolkningen.

Förtroendebarometern mäter svenskarnas förtroende för en rad samhällsinstitutioner, medier och företag, och görs sedan 1997 på Medieakademins uppdrag. 2021 års undersökning omfattar 1 206 webbintervjuer gjorda 23 februari – 3 mars.

Årets mätning visar att SR och SVT under pandemiåret 2020 ökade sitt förtroende bland de yngsta, med nio respektive sex procentenheter. 71 procent av de unga har idag förtroende för SR och 69 procent för SVT.

I befolkningen som helhet är samma siffror 68 respektive 65 procent. Det är något fler än året innan, men tio procentenheter mindre än 2012 då public service-bolagen hade förtroende av 78 respektive 75 procent av svenskarna.

37 procent av de svarande har stort eller ganska stort förtroende för TV4.

Som tidigare skiljer sig förtroendet åt beroende på den svarandes politiska hemvist. Till exempel har 93 procent av Mp-sympatisörerna förtroende för Sveriges Radio, men bara 34 procent av Sd-väljarna.

För första gången har Förtroendebarometern ställt frågor om hur svenskarna uppfattar olika mediers nyhetsbevakning på en politisk skala. Aftonbladet är det medieföretag vars bevakning uppfattas mest åt vänster, och Expressens och Svenska Dagbladets bevakning uppfattas mest åt höger.

48 procent av svenskarna har förtroende för den lokala tidningen, där de äldsta har mer förtroende än de yngsta, och 45 procent har förtroende för Dagens Nyheter.

Här finns hela undersökningen, som genomförs av Kantar/Sifo.

 

 

Fler avsnitt
Fler videos