Yahoo i annonssamarbete med dagspressen
Sökmotorn Yahoo kommer att samarbeta med sju dagstidningskoncerner i USA för att dela intäkter från den växande marknaden för webbannonsering, skriver Editor & Publisher.
Sökmotorn Yahoo kommer att samarbeta med sju dagstidningskoncerner i USA för att dela intäkter från den växande marknaden för webbannonsering, skriver Editor & Publisher.
Totalt 176 tidningar ingår i samarbetet som inleds i december. Enligt Leon Levitt, vice VD för Cox Newspapers avdelning för digitala medier, har många lokala tidningar gjort ett gott jobb för att skapa intäkter från webben, men rikstäckande annonsintäkter är svårare att få eftersom många annonsörer inte vill förhandla med hundra olika tidningar. De koncerner som deltar är Cox Newspapers Inc, Belo Corp., Hearst Corp., the E.W. Scripps Co., MediaNews Group Inc., Lee Enterprises and the Journal Register Co, med tidningar som Atlanta Journal-Constitution; the San Jose Mercury News; The Dallas Morning News and the Austin American-Statesman.
pf@journalisten.se