Gå direkt till textinnehållet

Vita sidor för tryckfriheten

Många morgontidningsläsare kände inte igen sin tidning på onsdagsmorgonen när Tidningsutgivarna manifesterade för tryckfriheten genom en stor kampanj.

Många morgontidningsläsare kände inte igen sin tidning på onsdagsmorgonen när Tidningsutgivarna manifesterade för tryckfriheten genom en stor kampanj.

En av de tidningar som överraskade sina läsare var Piteå-Tidningen som hade en förstasida utan några rubriker och nyhetssammanfattningar.

– Det fria ordet är en väsentlig del av demokratin, och vi är oroliga för ett skärpt regelverk. Sverige har en lång tradition av tryckfrihet som vi månar om, och det är orsaken till den här kampanjen, sade tidningschefen Matti Lilja i Piteå-Tidningen.

På Aftonbladet bytte man ut tidningens logga till Tryckfrihet.

I Helsingborgs Dagblad skriver tillförordnade chefredaktören Sören Karlsson att han vill slå vakt om den relativa öppenhet och frihet som den svenska tryckfrihetslagstiftningen gett oss och låter läsarna ta del av Tryckfrihetsförordningens inledningsord.

Sundsvalls Tidning refererar till Tidningsutgivarnas och Sifos undersökning pm riksdagsledamöternas syn på öppenheten, där det visade sig att riksdagsmännen i enskilda frågor ofta är “beredda att minska öppenheten och införa förbud och restriktioner”, skriver tidningens chefredaktör Kjell Carnbro.

“Tryck- och yttrandefrihetens betydelse för det öppna demokratiska samhället försvinner någonstans längs vägen mellan den moraliska upprördheten och ambitionen att vara politiskt korrekt”, fortsätter han.

Ola Nordebo tar i Västerbottens-Kuriren upp situationen i världen och skriver att “det räcker att svepa med blicken över världen, även demokratiska länder, för att inse att tryck- och yttrandefriheten är något som måste upprätthållas varje dag”.

qr@journalisten.se

Fler avsnitt
Fler videos