Gå direkt till textinnehållet

”Vi ska få unga att läsa och göra journalistik”

Jenny Sköld och Lotta Bergseth som lämnade Metro i höstas startar en digital plattform, Mobile Stories, för ung journalistik. Syftet är att få unga att konsumera mer samhällsjournalistik, och också skapa egen journalistik.

Jenny Sköld och Lotta Bergseth som slutade på Metro i höstas när tidningen lades ut på entreprenad till TT siktar på att den nya appen och sajten mobilestories.se ska starta i höst. Just nu letar de investerare och och samarbetspartners och håller på att bygga upp ett frilansnätverk som ska kunna leverera artiklar, bilder och videor till appen.

– Vi har levt med känslan så länge att allt är hopplöst att vi har blivit desillusionerade. Unga följer inte de traditionella medierna utan klickar på det som deras kompisar länkar i sociala medier. Det blir en inlåsningseffekt och informationsklyftan växer. Det är ett demokratiproblem som vi behöver göra något åt, säger Jenny Sköld.

– Det handlar inte om bristande engagemang utan om att de traditionella medierna har en gammal affärsmodell som inte funkar för att nå unga längre.

Med appen Mobile Stories vill Jenny Sköld och Lotta Bergseth leverera journalistik i samarbete med skolor – för unga, men också av unga.

– Bland lärare finns samma erfarenhet som vi har i mediebranschen, eleverna läser inte samhällsjournalistik, och de försöker också hitta nya vägar att nå fram. Det finns gemensamma intressen. Vi vill att Mobile Stories ska innehålla journalistik som lockar unga, men som också ska kunna användas i utbildningssyfte, och där unga också ska kunna göra egen journalistik. Det finns inget bättre sätt att lära sig något än att göra journalistik av ett ämne. Man måste förstå det så pass bra att man kan förklara det för andra, och då kan man det, säger Jenny Sköld.

Formatet i appen ska ha multimodalt lärande som grund, det vill säga olika typer av medier och olika vägar att ta till sig journalistiken – kortare texter, bilder, filmer, poddar – som ska finnas i olika nivåer med utfällbara rubriker där man kan hitta mer information om man vill fördjupa sina kunskaper i ett ämne.

Det ska bli ett slags mobil reportagetidning?
– Snarare en digital plattform för ung journalistik med storytellingformat.

Hur ska ni få intäkter?
– Vi har tänkt oss annonser och samarbeten med olika företag. Jag skrev mycket om utbildningsfrågor på Metro och det finns många privata utbildningsföretag som har pengar som skulle kunna vara intresserade av en sådan här produkt, säger Jenny Sköld.

Fler avsnitt
Fler videos