Gå direkt till textinnehållet

”Vi måste gasa och bromsa samtidigt”

Stampen slår ihop sina tidningar och kommunikationsbyråer med Johanna Öberg som operativt ansvarig för all medieverksamhet. ”Jag vill föra samman personer från olika delar av verksamheten för att skapa nya produkter”, säger hon till Journalisten. Så kallad ”native advertising” i lokaltidningarna är en möjlig väg framåt.

Stampen Local Media med sina sex dagstidningar Göteborgs-Posten, Bohusläningen, Strömstads Tidning, Hallands Nyheter, Hallandsposten och TTELA samt åtta gratistidningar slås ihop med Stampen Media Partner som i stor utsträckning ägnar sig åt bland annat redaktionell marknadsföring, digital utveckling och kundtidningar genom bolag som OTW, Adeprimo och Mobiento.

Johanna Öberg blir operativt ansvarig och VD för båda bolagen.

– Vi har verksamheter som sysslar med print och verksamheter som sysslar med digitalt och verksamheter som sysslar med både och. Om vi ska stå väl rustade för framtiden måste vi kunna utnyttja all den kunskap som finns i de olika verksamheterna så att det blir till nytta för hela företaget. Jag vill föra samman personer från olika delar av verksamheten för att skapa nya produkter, säger Johanna Öberg till Journalisten.

– Det sitter journalister och arbetar i båda verksamheterna och de kan lära av varandra och ta intryck. När man jobbar på Stampen Media ska man fråga sig hur man kan bidra för hela Stampen Media så att det blir mer intäkter och fler möjligheter för företaget att utvecklas.

Kommer ni att satsa på produktutveckling?
– Ja. Stampen har varit mycket duktig på att spara den senaste tiden, och det har varit helt nödvändigt. Men man kan inte bara bromsa. Vi måste gasa och bromsa samtidigt, så är det i hela branschen.

Kommer ni att börja med native advertising, redaktionell marknadsföring, i era traditionella dagstidningar?
– Det kan bli fråga om det, och jag hoppas på det. Vi behöver annonslösningar som ger oss nya intäkter så att det blir fler arbetstillfällen för journalister, det är ju vad jag vill.

– Men jag har suttit på den här posten i en halvtimme nu och jag vill inte ge några avsiktsförklaringar. Jag vill börja med att prata med mina medarbetare.

Native advertising har kritiserats för att det urholkar förtroendet för journalistiken, ser du något problem med det?
– Jag har högsta tilltro till våra läsare och deras förmåga att se skillnaden på annonser och artiklar och native advertising, så länge vi också tydliggör skillnaden och det kommer vi att göra. Jag tror inte att det kommer att vara ett problem.

Målet med sammanslagningen är enligt ett pressmeddelande från Stampen ”ökat digitalt fokus och kraftig tempohöjning i förändrings- och tillväxttakten i affärsområdet”.

Lena Larsson som tidigare varit VD för lokalmediaverksamheten stannar i koncernledningen och kommer att ingå i styrelsen för Stampen Local Media. 

Fler avsnitt
Fler videos