Gå direkt till textinnehållet

”Vi kan aldrig styra hur en underleverantör väljer att organisera arbetet”

Lärarförbundets kommunikationschef Ida Strutt står fast vid att alla som vill följer med till Make Your Mark. Men efter övergången avgör contentbyrån hur många medarbetare som behövs.

I veckan blev det klart att contentbyrån Make Your Mark tar över produktionen av Lärarförbundets sju medlemstidningar efter att förhandlingarna slutat i oenighet. Sedan dess har contentbyrån haft ”kompetensinventering”, där man intervjuat medarbetarna som flyttas över till byrån efter en verksamhetsövergång. Hur många av medarbetarna som behövs efter verksamhetsövergången är dock fortfarande oklart. Enligt Journalist- och Unionenklubbarna har de fått uppgifter om att alla inte kommer att behövas. Journalistförbundets ordförande Ulrika Hyllert berättade också tidigare idag att frilansar har fått sina uppdrag pausade.

Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand vill inte ställa upp på intervju hos Journalisten, utan hänvisar till kommunikationschefen Ida Strutt. Hon vill svara via mejl, dock får Journalisten möjlighet att ställa följdfrågor.

Hur många medarbetare kommer behövas efter verksamhetsövergången? Det är ju tydligt för både Unionen- och Journalistklubben att byrån sagt att de är för många idag?
– Den frågan får ni ställa till Make Your Mark. Det är de som organiserar arbetet efter verksamhetsövergången, skriver Ida Strutt.

Annons Annons

Ni har gått ut och lovat att alla ska bli kvar. Blir det så?
– Nej, vi har sagt att det blir en verksamhetsövergång och att alla som vill följer med över till Make Your Mark. Övergången sker i enlighet med LAS, Lagen om anställningsskydd. Hur Make Your Mark väljer att organisera sin verksamhet efter övergången får de svara på, skriver Ida Strutt.

Ni är en facklig organisation, och har ett ansvar för era underleverantörer. Tycker ni inte att medarbetarna vid tidningarna förtjänar ett svar på hur många av dem som kan förväntas bli kvar efter övergången?
– Som fackförbund ställer vi alltid höga krav på våra underleverantörer, där kollektivavtal självklart är det viktigaste. Make Your Mark uppfyller dem. Men vi kan aldrig styra hur en underleverantör väljer att organisera arbetet i sitt företag.

Om syftet med detta är att spara, varför lägger ni ut det på entreprenad? Hur ska det här spara pengar?
– Beslutet är dels grundat på ett skapa en budget i balans, dels att öka digitaliseringstakten. Make Your Mark har erfarenhet och kunskap som möjliggör sänkta kostnader och ett nödvändigt digitaliseringssprång. Lärarförbundets medlemmar förtjänar god journalistik till ett rimligt pris och skickligt digitalt distribuerat så att de kan ta del av journalistiken i de kanaler de befinner sig.

Samtidigt vinner era tidningar priser för sin digitala journalistik, skulle inte den redaktion ni har idag klara av den här digitaliseringen? Borde man i så fall inte vidareutbilda dem istället för att betala pengar för en ny byrå?
– Vi har valt den väg som vi bedömer kommer bli mest framgångsrik med ansvar för medlemmarnas pengar. Jag hoppas att många av de prisvinnande och duktiga journalisterna som idag är anställda på Lärarförbundet väljer att följa med till Make Your Mark i verksamhetsövergången.

Vad kostar det här?
– Det blir en sänkt kostnad för Lärarförbundets medlemmar.

Vem blir chefredaktör? Vem blir ansvarig utgivare?
– Chefredaktör och ansvarig utgivare utses av förbundsstyrelsen. I enlighet med redaktionellt program och stadgar. Chefredaktör är ansvarig utgivare och kommer att finnas på redaktionen, det vill säga på Make Your Mark.

Är det viktigt för er att byrån följer de yrkesetiska regler som finns för journalister? Hur ska ni i så fall säkerställa det?
– Det redaktionella programmet gäller. Ansvarig utgivare är en garant för detta. Spelreglerna för press, radio och tv gäller.

Kan alla de här turerna som varit, bråken med klubbarna, skada förtroendet för Lärarförbundet?
– Bakgrunden till beslutet är att se till att medlemmarna fortsatt får ta del av god journalistik till en rimlig kostnad och i fler digitala format och kanaler än idag. Jag känner tillförsikt inför att det också kommer att bli så.

Make Your Marks vd Jonas Terning skriver i ett mejlsvar till Journalisten att hur organisationen kommer att se ut framåt ”är för tidigt att svara på”. 

Journalisten söker Jonas Terning med fler frågor.

Fler avsnitt
Fler videos