Tipsa Journalisten »
Telefon: 08-613 75 00
redaktionen@journalisten.se
annons@journalisten.se
14 mars, 2019
Krisen på Lärarförbundets tidningar Journalistförbundet har regelbunden kontakt med både anställda och frilansar vid Lärarförbundets sju tidningar. Nu har frilansarna skapat ett nätverk för att stå sig starkare. Flera av dem har fått sina uppdrag pausade, berättar Journalistförbundets ordförande Ulrika Hyllert.
De intervjuer, eller ”kompetensinventering” som nu pågår med medarbetarna, tycker Journalistförbundet är konstiga och udda. Grundproblemet är att journalistik inte är vilken tjänst eller vara som helst.
– Man kan inte med så lätt hand lägga ut det och tro att det ska bli samma sak. Det är inte trovärdigt att hantera journalistik så, om man fortsatt ska producera kvalitetsjournalistik, vilket Lärarförbundet säger att de vill, säger Ulrika Hyllert.
Journalistförbundet har i princip inget emot outsourcing, det finns exempel där det fungerar, däremot ska man kunna ställa högre krav på ett fackförbund, menar Hyllert.
– Det handlar om trovärdigheten mot sina medlemmar. Som vi har förstått det från klubben så har förbundet inte ställt några som helst krav på byrån kring storleken på redaktionen, villkoren för frilansar och villkoren för anställda. Det är helt grundläggande om man vill vara en seriös uppdragsgivare. Jag har läst vad Lärarförbundet själva säger om byrån och att den kompetensen ska finnas där, men jag tycker alltid man ska vara misstänksam när det är en byrå inte sedan tidigare gör oberoende och granskande journalistik, säger hon.
Det står också klart att frilansarna vid tidningarna har skapat ett eget frilansnätverk för att bli starkare ihop. Ett antal av dem har också redan fått sina uppdrag pausade.
– När det ska sparas så vet vi att frilansarna alltid ligger osäkert till. Flera har redan fått besked att nu pausas uppdragen, de som har uppdrag utlagda har fått göra klart eller fakturera för den tiden de har lagt ned. För oss är det viktigt att säkra både anställdas och frilansars villkor. Den här byrån har inte kollektivtavtal med SJF, för oss är det en självklarhet att det avtalet ska gälla för de anställda och frilansavtalet ska gälla för frilansar, säger Ulrika Hyllert.
FOTO: Tor Johnsson
11 december, 2019 |
Sedan produktionen av Lärarnas tidning togs över av en contentbyrå har kvaliteten sjunkit drastiskt, menar kritiker. Den granskning som Journalisten har gjort visar att contentbyrån oftare lyfter upp Lärarförbundets egna kampanjer och undersökningar som nyheter på ettan.
FOTO: Tor Johnsson
9 april, 2019 |
Enikö Koch, tidigare journalist vid Lärarförbundets tidningsavdelning, har startat en Facebook-grupp som heter ”Tillbaka till fri lärarjournalistik” samt en blogg där hon skriver om journalistik och demokratifrågor.
5 april, 2019 |
OTW-medarbetaren Michael Jonsson värvas till contentbyrån Make your mark och blir ansvarig utgivare och chefredaktör för Lärarförbundets sju tidningar. Markus Thunberg blir digital chef för tidningarna. Samtidigt uppger Lärarförbundet att nio tidigare medarbetare på redaktionerna ansluter i ”olika former”.
2 kommentarer
FOTO: Tor Johnsson
27 mars, 2019 |
Redaktionerna på Lärarförbundet försvinner när 26 av 28 journalister sägs upp i samband med att tidningsproduktionen läggs ut på ett contentbolag den 1 april. Syftet har varit att minska kostnaderna – men Journalistens granskning visar att det blir ett dyrt sparpaket.
20 mars, 2019 |
Lärarförbundets kommunikationschef Ida Strutt frågades ut under ett seminarium på Organisationspressens dag, arrangerad av Sveriges Tidskrifter.
FOTO: Make Your Mark
14 mars, 2019 |
Lärarförbundets kommunikationschef Ida Strutt står fast vid att alla som vill följer med till Make Your Mark. Men efter övergången avgör contentbyrån hur många medarbetare som behövs.
1 kommentar
blir ny testchef på Vi Bilägare.
blir ny redaktionschef på Vi Bilägare.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Journalisten, Nytorgsgatan 17a, 116 20 Stockholm
Tel:08-613 75 00
E-post: redaktionen@journalisten.se
Journalisten.se har 190 000 unika sidvisningar och 75 000 unika besökare per månad (genomsnitt Google analytics).
Magasinet Journalisten har en räckvidd på 42 000 läsare (Orvesto 2:a kvartalet 2017). Annonsera
Journalisten är Sveriges äldsta och största medietidning. Prenumerera
Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies