Var fjärde reklamkrona borta från journalistiken
En rapport som Institutet för Mediestudier presenterar visar att nyhetsjournalistiken har tappat var fjärde reklamkrona på bara sju år.
Det är Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) som gjort en bedömning av reklamintäkter hos medier med nyhetsjournalistiskt innehåll under perioden 2008 till 2014.
Resultatet är dystert och visar att nyhetsjournalistik tappat var fjärde reklamkrona samtidigt som marknaden bara tappat några få procent, skriver Institutet för mediestudier i ett pressmeddelande.
Enligt undersökningen är det framförallt under de sista åren som medier med nyhetsjournalistik halkat efter. En viktig förklaring är de strukturella drivkrafter som för medieinvesteringar från tryckta till digitala kanaler.
”För första gången kan vi visa hur mycket de journalistiska medierna har tagit stryk på annonsmarknaden de senaste åren. Det har länge varit känt att annonsörerna sökt sig åt andra håll, men det har krävts en ordentlig sammanställning för att kunna sätta fingret på omfattningen”, säger Lasse Truedson (bilden), föreståndare för Institutet för mediestudier.