Gå direkt till textinnehållet

”Vad fan är det som händer egentligen?”

Nästa vecka arrangeras Stockholm Media Week för nionde året. Då utses bland annat Årets branschpersonlighet. Men vilka är de egentligen? Läs Journalistens intervju med Staffan Slörner, VD för Sveriges Mediebyråer som är arrangör för evenemanget.

Den 15-16 maj arrangeras Stockholm Media Week på China Teatern i Stockholm. Under evenemanget kommer man att utse bland annat Årets branschpersonlighet 2013 i ”Stockholm media Award”, och i dag onsdag presenterades de nominerade:

Anna Bråkenhielm – VD Scandinavian Studios
Sigge Eklund – författare och podcast-profil
Thomas Mattsson – chefredaktör Expressen
Anna Serner – VD Svenska Filminsitutet
Ted Valentin – webbentreprenör

Journalisten tog kontakt med Staffan Slörner, VD på Sveriges Mediebyråer, för att få svar på några frågor som bara måste ställas.

Annons Annons

Varför heter det ”Stockholm Media Week” när det bara är två dagar?
– Det var ett bra namn helt enkelt. Vi har gjort det i nio år och det har aldrig varit en hel vecka, det är två dagar plus en kväll. Några gånger har det varit sponsorer som haft sidoarrangemang så att det har blivit tre dagar. Men vi brukar kommunicera saker hela veckan så på ett sätt kan man väl säga att det är en hel vecka, säger Staffan Slörner.

Måste de nominerade i Stockholm Media Award arbeta i Stockholm?
– Nej, absolut inte, de kan komma från hela landet.

Men de är ju alla från Stockholm, väl?
– Är de? Jag vet inte var Sigge Eklund bor.

Han gör ju podcasts med Alex Schulman, så jag antar att han jobbar i Stockholm.
– Ja, vi lägger ju oss inte i juryns arbete, så du kanske borde fråga juryn i stället. Men skälet till att det heter Stockholm Media Award är att det delas ut på Stockholm Media Week. Det finns ingen koppling till Stockholm.

De är ju nominerade till Årets branschpersonlighet, men vilken bransch är det egentligen?
– Vad menar du?

Nu kanske jag är alldeles för gammelmedia, men jag vet inte vem Ted Valentin är.
– Haha, nej, det visste inte jag heller, men det där har juryn full koll på.

[Reds anm: Ted Valentin är mycket känd i sociala medier, och Journalisten intervjuade honom för mindre än en månad sedan om hans nya sajt. Du kan läsa den mycket klargörande artikeln här.]

Vad kommer Stockholm Media Week att handla om i år?
– Den fråga vi har försökt hålla oss till är: ”Vad fan är det som händer egentligen i vår ankdamm i mediebranschen?”

Bra fråga. Får man något svar på den frågan under Stockholm Media Week?
– Branschen befinner sig mitt i ett paradigmskifte och vi kommer att spekulera om utvecklingen utifrån olika perspektiv. Vi kommer att ha framtidsspaning i transparensens tid, och vi har några riktiga Spanare där också, som Jonas Hallberg. Schibsted Sveriges VD Raoul Grünthal kommer att medverka och vi kommer förstås att ställa mycket frågor till honom. Vi kommer att prata mycket om nyckeltal och om print, och om hur teknikutvecklingen förändrar folks beteende även kulturellt.

De här frågorna har varit centrala på alla mässor och seminarier i mediebranschen de senaste åren, men det har inte riktigt kommit några bra svar. Vad är det som talar för att vi får svaren på just Stockholm Media Week?
– Vi samlar de mest initierade personerna i branschen på scen. Om inte de kan svara så kan ingen det. Men det är klart att man ska vara försiktig med att slå fast sanningar om framtiden. Vi befinner oss i ett paradigmskifte och vi måste tillåta oss att spekulera för att kunna vara kreativa och hitta de där lösningarna och svaren. Branschen förändras så snabbt nu att det finns nya svar varje dag, säger Staffan Slörner.

Tror du att vi kommer att få höra något om några nya innovationer?
– Ja, man ska komma ihåg att vi kommer ur en extrem högkojunktur nu och in i en lågkonjunktur. Och det är under lågkonjunkturerna som förändringarna brukar komma. Det blir ett incitament att göra nya saker, att tordas utveckla och förändra.

Fler avsnitt
Fler videos