Tipsa Journalisten »
Telefon: 08-613 75 00
redaktionen@journalisten.se
annons@journalisten.se
8 maj, 2013
Samtal med
Nästa vecka arrangeras Stockholm Media Week för nionde året. Då utses bland annat Årets branschpersonlighet. Men vilka är de egentligen? Läs Journalistens intervju med Staffan Slörner, VD för Sveriges Mediebyråer som är arrangör för evenemanget.
Den 15-16 maj arrangeras Stockholm Media Week på China Teatern i Stockholm. Under evenemanget kommer man att utse bland annat Årets branschpersonlighet 2013 i ”Stockholm media Award”, och i dag onsdag presenterades de nominerade:
Anna Bråkenhielm – VD Scandinavian Studios
Sigge Eklund – författare och podcast-profil
Thomas Mattsson – chefredaktör Expressen
Anna Serner – VD Svenska Filminsitutet
Ted Valentin – webbentreprenör
Journalisten tog kontakt med Staffan Slörner, VD på Sveriges Mediebyråer, för att få svar på några frågor som bara måste ställas.
Varför heter det ”Stockholm Media Week” när det bara är två dagar?
– Det var ett bra namn helt enkelt. Vi har gjort det i nio år och det har aldrig varit en hel vecka, det är två dagar plus en kväll. Några gånger har det varit sponsorer som haft sidoarrangemang så att det har blivit tre dagar. Men vi brukar kommunicera saker hela veckan så på ett sätt kan man väl säga att det är en hel vecka, säger Staffan Slörner.
Måste de nominerade i Stockholm Media Award arbeta i Stockholm?
– Nej, absolut inte, de kan komma från hela landet.
Men de är ju alla från Stockholm, väl?
– Är de? Jag vet inte var Sigge Eklund bor.
Han gör ju podcasts med Alex Schulman, så jag antar att han jobbar i Stockholm.
– Ja, vi lägger ju oss inte i juryns arbete, så du kanske borde fråga juryn i stället. Men skälet till att det heter Stockholm Media Award är att det delas ut på Stockholm Media Week. Det finns ingen koppling till Stockholm.
De är ju nominerade till Årets branschpersonlighet, men vilken bransch är det egentligen?
– Vad menar du?
Nu kanske jag är alldeles för gammelmedia, men jag vet inte vem Ted Valentin är.
– Haha, nej, det visste inte jag heller, men det där har juryn full koll på.
[Reds anm: Ted Valentin är mycket känd i sociala medier, och Journalisten intervjuade honom för mindre än en månad sedan om hans nya sajt. Du kan läsa den mycket klargörande artikeln här.]
Vad kommer Stockholm Media Week att handla om i år?
– Den fråga vi har försökt hålla oss till är: ”Vad fan är det som händer egentligen i vår ankdamm i mediebranschen?”
Bra fråga. Får man något svar på den frågan under Stockholm Media Week?
– Branschen befinner sig mitt i ett paradigmskifte och vi kommer att spekulera om utvecklingen utifrån olika perspektiv. Vi kommer att ha framtidsspaning i transparensens tid, och vi har några riktiga Spanare där också, som Jonas Hallberg. Schibsted Sveriges VD Raoul Grünthal kommer att medverka och vi kommer förstås att ställa mycket frågor till honom. Vi kommer att prata mycket om nyckeltal och om print, och om hur teknikutvecklingen förändrar folks beteende även kulturellt.
De här frågorna har varit centrala på alla mässor och seminarier i mediebranschen de senaste åren, men det har inte riktigt kommit några bra svar. Vad är det som talar för att vi får svaren på just Stockholm Media Week?
– Vi samlar de mest initierade personerna i branschen på scen. Om inte de kan svara så kan ingen det. Men det är klart att man ska vara försiktig med att slå fast sanningar om framtiden. Vi befinner oss i ett paradigmskifte och vi måste tillåta oss att spekulera för att kunna vara kreativa och hitta de där lösningarna och svaren. Branschen förändras så snabbt nu att det finns nya svar varje dag, säger Staffan Slörner.
Tror du att vi kommer att få höra något om några nya innovationer?
– Ja, man ska komma ihåg att vi kommer ur en extrem högkojunktur nu och in i en lågkonjunktur. Och det är under lågkonjunkturerna som förändringarna brukar komma. Det blir ett incitament att göra nya saker, att tordas utveckla och förändra.
FOTO: Privat
7 april, 2021 |
Frilansjournalisten Ulrika Flodin Furås har tilldelats Olle Engkvists stipendium om 37 000 kronor för att researcha kvinnorna i stadsodlingens historia.
FOTO: Oksana Yushko
6 april, 2021 |
Den ryska protestvågen 2021 vänder åter världens blickar mot den svårgripbara auktoritära stormakten. Med nya boken Sammetsdiktaturen vill Anna-Lena Laurén ge en mer komplex bild av vad Ryssland är för ett land.
FOTO: Bauer Media
6 april, 2021 |
Vid sidan av sitt arbete som nyhetsredaktör och presentatör på Mix Megapol producerar Emilie Olsson en av Sveriges största poddar, Älskade psykopat, som på kort tid blivit en av Sveriges största.
FOTO: Sara Mac Key
31 mars, 2021 |
I en uppmärksammad text på DN Kultur skriver författaren och skribenten Bengt Ohlsson om brunsmetningen av opinionsbildare, och som han själv blev varnad för när han övervägde att börja skriva för Bulletin. Vi bad honom förklara lite närmare hur han ser på ett av samtidens problem för kåren.
FOTO: Tor Johnsson
23 mars, 2021 |
Johar Bendjelloul lämnar Dagens Nyheter för att återvända till moderskeppet: public service. Närmare bestämt SR Ekot.
FOTO: Tor Johnsson
23 februari, 2021 |
Sydsvenskans tv-cirkelgrupp om SVTs dramaserie Tunna blå linjen har cirka 3 000 medlemmar på Facebook. Den senaste veckan har det startats 53 nya trådar i gruppen, som diskuterar handlingen och huvudpersonerna i serien.
FOTO: Jeppe Gustafsson
22 februari, 2021 |
Under sitt yrkesliv har pressfotografen och föreläsaren Mia Karlsvärd funderat allt mer på hur hon kan hjälpa allmänheten till bättre kunskaper om upphovsrätt och etik. Nu finns boken om lilla Fokus som fotograferar ute, och den går som smör på landets bibliotek.
är ny redaktör för Anhörigas Riksförbunds medlemstidning Vi Anhöriga.
Jönköpings universitet, har fått ett stipendium för forskning i journalistik.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Journalisten, Nytorgsgatan 17a, 116 20 Stockholm
Tel:08-613 75 00
E-post: redaktionen@journalisten.se
Journalisten.se har 190 000 unika sidvisningar och 75 000 unika besökare per månad (genomsnitt Google analytics).
Magasinet Journalisten har en räckvidd på 42 000 läsare (Orvesto 2:a kvartalet 2017). Annonsera
Journalisten är Sveriges äldsta och största medietidning. Prenumerera
Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies
Kommentarer
Det finns 0 kommentarer på sidan.
Kommentera