Utveckling värderas högt i Årets dagstidning
Nomineringarna till Årets dagstidning är nu klara. Tävlingen har nio klasser och har anordnats av Medievärlden sedan 2005. – Det finns ingen motsvarighet till den här tävlingen, därför har den blivit viktig, säger Medievärldens chefredaktör Anders Ahlberg.
Varför ger ni ut det här priset?
– Det var Bosse Hedin, som numera finns på Svenska Dagbladet, och min företrädare Torbjörn von Krogh som kom på idén. Det finns ju flera journalistpris, och på TV-sidan finns en uppsjö av priser. Även tidskrifterna har flera priser, men inte dagstidningarna, säger Anders Ahlberg, chefredaktör på Medievärlden.
– Det som är unikt med vårt pris är det större perspektivet, alltså att priset riktar sig till en tidning eller redaktion, och de kommersiella priserna, som Årets annonskampanj och Årets säljare. Det finns ingen motsvarighet till den här tävlingen, det är därför den har blivit viktig. Tidningarna skriver om det bara de har blivit nominerade.
Hur många nomineringar har ni fått in?
– Cirka fem till tio i varje klass, tror jag. Sedan kan ju juryn nominera också. Det är tuffa krav, det ska vara ett bra arbete med bra resultat. Man skjuter inte från höften, som med vissa journalistpriser.
Har antalet nomineringar ökat?
– Nej, det är ungefär samma nivå. Dagstidningarna är en begränsad skara, därför tror jag inte att det kommer öka.
Beskrivningen av vad som eftersöks i klasserna handlar mycket om förändring och utveckling, är det det som värderas högst?
– Man har inte en chans idag om man inte förändrar sig, inte bara för priset, utan rent allmänt. Förändring är jätteviktigt.
Hur väljs juryn?
– Flera medlemmar har varit med från start. Det ska vara personer som känner branschen bra, är kompetenta att bedöma och neutrala. Man får inte uppfattas som jävig, det måste man resonera kring varje år.
De nominerade till Årets dagstidning är i år Tidningen Ångermanland och Örnsköldsviks Allehanda, Södermanland Nyheter och Sydsvenskan. Priset delas ut den 25 september.
Pris delas också ut i klasserna Årets Dagstidning Digitala Medier, Årets Redaktion, Årets Annonsorganisation, Årets Säljare, Årets Distributör, Årets Marknadsinsats, Årets annonskampanj och Årets Tryckeri (den sistnämnda arrangeras av Tidningsutgivarna).