Gå direkt till textinnehållet

Utskick om presskort upprörde medlemmar

Ett brev om förnyelse av presskortet har upprört många medlemmar i Journalistförbundet. Ingenstans står det att utskicket kommer från förbundet.Längst ner på brevet finns det däremot en hälsning från företaget Xponcard ABs försäljningschef.

Ett brev om förnyelse av presskortet har upprört många medlemmar i Journalistförbundet. Ingenstans står det att utskicket kommer från förbundet. Längst ner på brevet finns det däremot en hälsning från företaget Xponcard ABs försäljningschef.

– Jag känner inte till detta företag. Jag har arbetat som konsumentjournalist på Expressen sedan 40-talet och är misstänksam mot alla anonyma utskick, säger Lennart Öjesten.

Journalistförbundet har varit i kontakt med Xponcard som kommer att ändra i texten så att det klart och tydligt står att det är Journalistförbundets presskort det gäller.

Förbundet har inte varit inblandat i utformningen av breven utan företaget har skickat det direkt till medlemmarna. Varför och hur förbundets logga försvunnit är det ingen som har något riktigt svar på. Tidigare har Journalistförbundet stått som avsändare.

– Hur det blev så här har vi avstått från att utreda. Istället har vi ägnat oss åt att rätta till det hela, säger Magnus Lindström, sektionschef på Journalistförbundet.

pj@sjf.se

Fler videos
Fler avsnitt