Uthyrning – hot eller hjälp?
Kringgår bemanningsföretagen Las och hotar anställningarna? Eller ger man utsatta vikarier en chans till fast jobb?
Nästan en tredjedel av förbundets medlemmar är i dag frilansar, tillfälligt anställda eller arbetslösa. Företagen strävar efter att ha så få anställda som möjligt och i stället lägga ut arbete på underentreprenörer.
Det gör att man snabbt kan förändra bemanningen i takt med konjunkturen.
Det förstärker de problem som under lång tid har funnits för vikarier. En ständig las-karusell, där man tvingas gå från arbetsplats till arbetsplats.
Här har bemanningsföretagen hittat sin nisch, men har än så länge inte fått något genombrott. Största företaget Mediakompetens har bara 17 anställda journalister, och runt 40 journalister på andra typer av kontrakt.
Konkurrenten Media Resurs har ett tiotal anställda.
– Det har gått lite trögare än vi räknade med, medger Tomas Lundkvist, VD på Mediakompetens.
Förra veckan skrev Mediakompetens ett ramavtal med Mkt Media, utvecklingsbolaget för bland annat Stampen och Mittmedia med sammanlagt 47 tidningstitlar. Det tror Lundkvist ska ge skjuts åt verksamheten. Han hoppas på en procent av branschen, vilket skulle ge cirka 250 anställda.
Han möter fortfarande mycket motstånd och kritik ute i landet.
– Jag har respekt för den oron. För mig handlar det mycket om pedagogik, att förklara vår roll. Läget är ju som det är: företag lasar ut vikarier. Då är valet att fortsätta med utlasning, eller att vi ger vikarier trygghet och utveckling genom att anställa dem.
Agneta Lindblom-Hultén är minst sagt skeptisk till att bemanningsföretag skulle vara lösningen för utlasningshotade.
– Det finns en grandios anställningsparanoia i branschen. I avtalet sägs det att företagen inte ska lasa ut, men det struntar man i.
– Nu finns bemanningsföretagen där, och då är det vår uppgift att förhandla fram bra avtal. Vi ska fortsätta hålla emot och se till att inte journalister tvingas arbeta på samma arbetsplats med helt olika villkor. Vi ska förhindra att bemanningsföretag blir en gottköpslösning.
Tomas Lundkvist ser inte de risker som Journalistförbundet ser.
– Vi ska vara ett smörjmedel, inte ta över jobben. Jag har haft arbetsgivare som sagt ”vad bra, nu behöver vi bara chefer och så kan ni sköta resten”. Men så kan det inte fungera. Det finns en brytpunkt när man inte längre identifierar sig med sitt företag.
– Hos oss jobbar man en tid, sedan går man vidare till annat jobb.
Ida Johnsdotter på Media Resurs är inne på samma linje:
– Vi ska vara ett komplement. När jag startade 2001 var facket yrvaket, och TU visste inte hur de skulle ställa sig. Nu börjar vi bli accepterade, och TU talar om att vi ska kunna bli medlemmar.
bolagen
- Media Resurs (Malmö) är äldst och omsätter cirka 3,5 milj. Drivs av Ida Johnsdotter. Sysselsätter runt 30, har 10 egna anställda, just nu mest för bilageproduktion. Övriga delar är uthyrning och rekrytering.
- Mediakompetens har en omsättning på 26 milj (rörelseresultat 1 milj). Ägs till 51 procent av Proffice, resten av Tomas Lundkvist, Lars Weiss och Joachim Berner. Man har 50–60 personer i olika uppdrag, men bara 17 anställda ”konsulter”. Rekrytering står för cirka 10 procent av omsättningen.
Nytt avtal
Förhandlingarna om ett nytt avtal med Mediakompetens är just avslutade, och väntar på godkännande av Journalistförbundets styrelse. Några punkter:
- Om man inte har jobb en dag – hur länge måste man sitta vid telefonen? Förslag: kl 15.00 – sedan anses dagen vara arbetsfri.
- Om man jobbar på natten där alla andra har arbetstidsförkortning – hur ska Mediakompetensredigerarens tid räknas? Förslag: ingen förkortning, men däremot ett lönetillägg.
- OBS! Media Resurs har ett annat bemanningsavtal via Almega.