USAs dagspress: Sämre, men mindre uselt
USAs tidningsekonomer skönjer en mindre kraftig nedgång för dagspressens annonsintäkter. (Foto: Rebecca Capell - Fotolia)
Under 2008 föll dagspressens totala annonsintäkter med 16,6 procent, enligt Newspaper Association of America. Det var största nedgången sedan depressionen under 30-talet. Men under de första och andra kvartalet 2009 föll intäkterna med 28,3 respektive 29 procent jämfört med samma period föregående år. I det perspektivet krävs inte så mycket av intäkterna för att det ska räknas som en hoppfull förbättring. Enligt New York Times rapporterar nu flera ekonomer att tidningarna går mot en något mer stabil situation. Bland annat säger Alexia Quadrani på investmentbanken J.P. Morgan att aktierna i tidningsföretag har repat sig något efter rapporter om att annonsintäkterna i pressen fortfarande sjunker, men i betydligt lägre takt än tidigare.
Inför kommande rapporter om intäktsfallet tredje kvartalet 2009 jämfört med året innan, räknar man i dag med cirka 25 procent, och bland de mer optimistiska närmare 20 procents nedgång. I USAs dagspress är annonser den huvudsakliga intäktskällan.