Gå direkt till textinnehållet

Undersökning bekräftar nya medievanor

Att titta på kommersiella kanaler, spela TV-spel, läsa kvällstidningar på nätet och leva med mobiltelefonen har allt mer präglat de unga i medieundersökningar de senaste åren. Nu visar nya Mediebarometern att vanorna följer med upp i de äldre grupperna.

Det har varit en diskussion i vilken grad de nya medievanorna är en följd av åldern, och om de klingar av när man bildar familj och byter livsmönster.  Men forskarna på Nordicom som ligger bakom den stora undersökningen Mediebarometern menar nu att mycket talar för att de vanor man skapat i åldern 15-24 också finns kvar senare i livet.

– Det är nog intressantare att studera gruppen 24-44 i dag, säger professor Ulla Carlsson. 

På fyra år har andelen internetanvändare i Sverige ökat från 33 procent till 64 procent en vanlig dag, och det beror till stor del på bredbandsutbyggnaden.

Snittanvändandet av medier ligger på drygt sex timmar, men den yngsta gruppen använder olika medier närmare sju timmar varje dag. Nu ska man komma ihåg att flera medier ju kan användas samtidigt.

Ungdomarnas medietid har ökat med en halvtimme det senaste decenniet, och det är förstås framför allt internet som ligger bakom. Både TV, radio och böcker går neråt. Internet konkurrerar ut TV under den tidiga kvällen, då man hellre spelar TV-spel.

Allt färre tittar på nyheter på TV. I början av 2000-talet tittade 55 procent på TV-nyheter en genomsnittlig dag, men nu är det bara 39 procent, trots att man räknat med webb-TV.

Internetanvändningen är i huvudsak fråga om kommunikation, underhållning och i ökande grad att själv bidra med bild och text. 

Fortfarande läser 72 procent av svenskarna morgontidning en vanlig dag.  66 procent läser enbart på papper, fyra procent både papper och nät och två procent enbart nät.

Kvällstidningsläsningen är mycket mer splittrad. Totalt läser 31 procent av svenskarna en kvällstidning en vanlig dag. 17 procent läser enbart papper, 12 procent enbart nätet och två procent både och.

Journalistjobb

Annons
Fler avsnitt
Annons Annons för Journalistförbundets inkomstförsäkring.
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslag till Journalisten nr 4 2025.