Tyska journalister får rabatt på dildos
Tyska journalister kan med sitt presskort få rabatt på allt från bilar och tvättmaskiner till resor och dildos. Det rör sig om närmare 500 specialerbjudanden. Bland annat ger Audi och Volkswagen 15 procents rabatt på bilar, Philips 25 procent på elektronik och erotikföretaget Beate Usher ger rabatt på dildos och piskor.
Tyska journalister kan med sitt presskort få rabatt på allt från bilar och tvättmaskiner till resor och dildos.
Danska Journalisten har gått igenom alla de förmåner som tyska företag ger de 30 000 journalister i Tyskland som har presskort. Det är ingen hemlighet att journalister får rabatt utan erbjudandena finns samlade på sajterna www.journalismus.com och www.journalistenrabatt.de. Det rör sig om närmare 500 specialerbjudanden. Det har förekommit att journalister blivit förbannade på företag som inte ger dem rabatt.
Audi och Volkswagen ger 15 procents rabatt på bilar, Philips 25 procent på elektronik och postordersföretaget Quelle ger 10 procents avdrag om köparen kan visa upp en presskort.
Även företaget Beate Usher, som specialiserat sig på erotiska produkter, ger rabatt på sexleksaker som piskor och dildos.
– Utvalda journalister kan få rabatt på våra produkter. Reportern behöver inte skriva om erotik, utan det räcker med att de kommer till våra presskonferenser. Om de berättar att de gillar våra varor ger vi dem rabatt, säger Assia Tschernokoff, företagets presstaleskvinna till danska Journalisten.
Philips försvarar rabatten med att det är en fördel om journalister har erfarenhet av deras produkter den dag de skriver om dem. Journalister är enligt de företag som tidningen varit i kontakt med inte den enda yrkesgrupp som har rabatt. Även ombudsmän och poliser erbjuds förmånliga priser.
“Rena bestickningen”
På Verdi, ett av Tysklands två fackförbund för journalister, är man inte glad över journalistrabatterna.
– Det rör sig om rena bestickningen. När företaget Miele ger tio procents rabatt på tvättmaskiner, och 10 000 journalister utnyttjar erbjudandet, är det säkert minst 20 av dem som någon gång kommer att skriva om Miele. Företaget räknar då med en vänlig penna, säger Ulrike Fürniss, ansvarig för journalistik och mediefrågor på Verdi.
Hon berättar att förbundet får många förfrågningar från personer som vill ha ett presskort, inte för att de är journalister, utan för att de vill ha tillgång till de förmånliga rabatterna. Ulrike Fürniss säger att rabattsystem aldrig riktigt har debatterats bland tyska journalister eftersom de inte vill bli av med sina förmåner.
– Det är något som har sopats under mattan. Ingen vill egentligen prata om saken, säger Ulrike Fürniss.
pj@sjf.se