TV4s sport- och spelkanal ska nå två miljoner hushåll
Den nya TV-kanalen TV4 Plus ska innehålla program inom områdena fritid, underhållning samt sport och spel. Kanalen beräknas börja sända under första kvartalet 2003. Målet är att nå två miljoner hushåll.
Den nya TV-kanalen TV4 Plus ska innehålla program inom områdena fritid, underhållning samt sport och spel. Kanalen beräknas börja sända under första kvartalet 2003. Målet är att nå två miljoner hushåll.
Sändningarna ska ske både digitalt och analogt. Under det första året beräknas kanalen kunna nå omkring 50 procent av de svenska hushållen. Hittills är avtal klara med Com hem, Canal digital, UPC och Telenor/Sweden motsvarande totalt 1,2 miljoner hushåll, men TV4 räknar med att räckvidden ska ökas genom fler avtal och genom att ComHem ska lyckas öka tillgången via deras nät.
Bildandet av TV4 plus uppges vara ett steg i TV4s satsning på att bli ett flerkanalsföretag. Enligt en uppgift i FinansVision på fredagen är Bonniers intresserat av att köpa ComHem från Telia, för att stärka koncernens grepp om TV-marknaden och säkra utbyggnaden.
Den nya kanalen kommer att vara fokuserad på sport, spel och fritid. På torsdagen presenterades några program och programprofiler, som Rickard Sjöberg, Linda Isaksson, Susanne Sjögren och Håkan Matson.
Bland programmen finns ett magasin om hästsport, ett livsstilsprogram o m jakt och fiske samt Håkan Matsons Motor. Bland sportsatsningarna nämns sändningar från elitserien i speedway samt ett spelmagasin producerat tillsammans med ATG. Kanalen kommer också att ha ett block med underhållning och film.
Planerna på en renodlad nyhetskanal, i samarbete med CNN , är tills vidare lagda på is.