TV4s Patrick Ekwall på dubblahandbollsstolar
Ena dagen bevakar han handbollslandslaget för TV4. Nästa dag lär han Sveriges främsta handbollsledare hur de ska umgås med medierna.– Jag ser inget konstigt med det, säger Patrick Ekwall.
Ena dagen bevakar han handbollslandslaget för TV4. Nästa dag lär han Sveriges främsta handbollsledare hur de ska umgås med medierna.
– Jag ser inget konstigt med det, säger Patrick Ekwall.
Under handbolls-EM i Sverige för några veckor sedan var han TV4s frontreporter, den som satt alldeles bakom avbytarbänken och intervjuade spelarna under pågående match. Oavsett hur dramatiskt det var, lyckades TV4 och Patrick Ekwall få kommentarer.
En förklaring är förbundskaptenen Bengt Johansson och hans öppenhetspolicy. En annan är Patrick Ekwalls goda relationer med Handbollsförbundet.
Patrick Ekwall är nämligen inte bara reporter, han är medieutbildare också. På sin hemsida, www.ekwall.se, berättar Ekwall öppet och utförligt om hur han erbjuder idrottsföreningar, idrottsstjärnor, privata företag och andra intresserade en medieutbildning.
“Jag har lärt mig hur du kan dra nytta av media”
”Jag har lärt mej hur du, ditt företag eller din förening på bästa möjliga sätt kan dra nytta av media – istället för att bli dess fiende. I detta ämne har jag sen sex år tillbaka föreläst för idrottsföreningar, idrottsförbund, landslag och individuella idrottsstjärnor men också för allehanda företag helt utanför idrotten. Föreläsningarna har varit mycket uppskattade och alla har påpekat hur de nu lärt sig umgås med media på det ultimata sättet.”
Joachim Lindqvist, förbundskapten för juniorlandslaget i friidrott, berättar på hemsidan:
”Patrick Ekwall besökte det svenska juniorlandslaget i friidrott februari 2001. Hans föreläsning innehöll mycket värdefulla ’tips’ om hur media jobbar och hur man som idrottsstjärna kan agera i olika situationer. Patrick gav oss stor insikt i hur värdefull den personliga kontakten är gentemot journalister och hur idrottsmännen kan använda den till sin egen fördel.”
“Jag är inte anställd av TV4”
Även Arne Johansson, informationschef för handbollens herrelitklubbar (HEH), är nöjd över att ha engagerat Patrick Ekwall som en slags medieutbildare:
– Målgruppen var HEH-föreningarnas marknads- och arrangemangsansvariga samt klubbdirektörer. Tyngdpunkten var lagd på kommunikation, profilering av spelare och sporten samt vikten av en hög tillgänglighet gentemot medierna.
Är det inte oetiskt att ena dagen bevaka handboll för TV4 för att nästa dag hålla ”medieföreläsningar” för handbollsledare?
– Nej. Jag är inte anställd på TV4. Jag är frilans, säger Patrick Ekwall.
Har det någon betydelse?
– Ja. TV4 är bara en del i min verksamhet.
Hur stor del?
– Under den senaste tiden har det varit ungefär 80 procent.
Vad kostar en medieföreläsning?
– Av idrottsklubbar och föreningar brukar jag ta mellan 10 000-15 000 kronor. Av företag tar jag mer.
Vad är du?
– Sportreporter.
Innan Patrick Ekwall 1994 började på TV4 var han sportreporter på Kvällsposten och Arbetet samt frilansjournalist. Förra året blev han åter frilans, om än knuten till TV4. Han driver sin verksamhet via två bolag: Ekwall promotion (enskild firma) och Mr Exclusive in Sports Media AB.
Ställer TV 4 lägre etiska krav på sina medarbetare än exempelvis SVT?
– Absolut inte. Som kommersiell kanal är det nästan är ännu viktigare för oss med hög trovärdighet, säger TV4s VD Jan Scherman, som i övrigt inte vill kommentera Ekwalls verksamhet.
TV4s sportchef tycker medieföreläsningarna är ok
Kanalens sportchef Mats Pettersson tycker inte att Patrick Ekwalls medieföreläsningar diskvalificerar honom som sportreporter på TV4.
– Men skulle Patrick till exempel engageras som medierådgivare åt en enskild friidrottsstjärna skulle vi naturligtvis se till att han inte fick bevaka friidrott mer.
Har ni olika etiska regler för fast anställda och frilansar?
– Fast anställda måste alltid begära tillstånd för extraknäck. Det behöver naturligtvis inte en frilans göra. Istället får vi på annat sätt ha en pågående diskussion med dem.
Enligt elithandbollens Arne Johansson ingår Patrick Ekwalls medieföreläsning i en strategi.
– Det handlar om att profilera handbollen, kanske främst elitklubbarna, mer än vad som sker i dag. I det sammanhanget är mediekunnandet bland våra ledare oerhört viktigt. Bättre genomslag i medierna ger mer publik och större sponsorintäkter. Mer publik ger dessutom ännu bättre genomslag i medierna.
Finns det inte risker med att journalisterna knyts för tätt till idrotten?
– Det är inte vårt problem om journalisterna kommer oss så nära att de inte kan ganska oss kritiskt. Det är journalisternas problem. Vi vill nå ut.