Gå direkt till textinnehållet

TV4-klubben om Teliaköpet

För fyra veckor sedan stod det klart att Bonnier säljer hela sin TV-verksamhet till Telia. ”Vi är försiktigt positiva”, säger Ann Johansson som är ordförande för journalistklubben vid TV4.  

Den 20 juli gick Bonnier ut och berättade att företaget är överens med Telia om en försäljning av TV4, C More och finska MTV, för en summa på 9,2 miljarder svenska kronor. I och med förvärvet bildar Telia ett nytt affärsområde där Bonnier Broadcasting ska ingå och som ska ledas av Bonnier Broadcastings nuvarande VD Casten Almqvist.

– Det var viktigt för oss att vi fortsatt ska ha en publicistisk ledning hos en ny ägare. Nu blir det så. Det vi hört från Telia är att det är tydligt att de förstår att det här är en verksamhet som behöver riktiga publicister. Det känner vi oss trygga med, säger Ann Johansson.

Finns det ändå några farhågor från er sida?
– Vi har väl egentligen inga farhågor i att få nya ägare. Troligtvis finns det mer pengar i Telia, det är ett större företag. Vi har ingen anledning att tro att det kommer att göras förändringar som gör att TV4s verksamhet äventyras, så länge det går bra för TV4. Kanske kan den utvecklas vidare, det vet vi inte mycket om.

Annons Annons

Casten Almqvist säger i en kommentar att affären innebär en förstärkning av Bonnier Broadcastings strategi och att den skapar ännu bättre förutsättningar för satsningen på högkvalitativt innehåll. Håller du med?
– Bonnier som ägare har ju inte haft så stora resurser att investera i TV4, utan TV4 har levererat en vinst åt Bonnier. Det kan tänkas att Telia är ett företag med större muskler för att göra nödvändiga investeringar. Exempelvis kan det kanske bli lättare att konkurrera om sporträttigheter.

Affären kräver dock godkännande från Konkurrensverket och EUs konkurrensmyndighet, och väntas inte bli klar förrän under andra halvåret 2019. Även starka politiska reaktioner på affären kom under försommaren.

Blir det jobbigt att hänga i luften i ett och ett halvt år?
– Jag tror inte att någon av medlemmarna tycker det är jobbigt. Det är business as usual, det ska göras program, levereras och produceras.

Fler avsnitt
Fler videos