Gå direkt till textinnehållet

TV4 Gävle Dalarna gör program åt riskkapitalbolag

TV4 Gävle Dalarna producerar en serie program som sponsras av riskkapitalbolaget Almi i Gävleborgs län. Både Almis VD respektive TV4 Norrs redaktionschef hävdar att de tog initiativet till serien. – Sponsrade sändningar är inget ovanligt, och påverkar inte det redaktionella innehållet, säger Petter Antti, chef för TV4 Norr.

TV4 Gävle Dalarna producerar en serie program som sponsras av riskkapitalbolaget Almi i Gävleborgs län. Både Almis VD respektive TV4 Norrs redaktionschef hävdar att de tog initiativet till serien.
– Sponsrade sändningar är inget ovanligt, och påverkar inte det redaktionella innehållet, säger Petter Antti, chef för TV4 Norr.

TV4 Gävle Dalarna har accepterat en beställning för att producera en serie program för det regionala riskkapitalbolaget Almi.

– Det kommer att handla om företagsfrågor i Gävleborgs län. Mer kan jag inte säga just nu, vi är fortfarande på idéstadiet, säger Åke Ericsson, VD på Almi Gävleborg.

Vems är idén till serien?

– Idén är vår och det är också vi som finansierar produktionen, förklarar han.

Enligt Petter Antti, redaktionschef på TV4 Norr, den region som TV4 Gävle Dalarna ingår i, är det inget ovanligt med program som sponsras av företag:

– Sponsring har alltid funnits med i någon form i TV, det är inget ovanligt.

Går det att göra ett oberoende och kritiskt inslag om ett företag som varit med om att finansiera inslaget?

– Absolut, det finns många exempel på det, säger Petter Antti.

Han hävdar också att idén till programserien kom från TV4.

Men VDn på Almi i Gävleborg säger att idén kom från Almi först?

– Nej, det är inte deras idé, utan vår.

Ljuger han?

– Jag kan inte avgöra om de ljuger. Men det är vår idé från början, det är min syn på saken.

bryt

På den elva man stora redaktionen på TV4 Gävle Dalarna är känslorna blandade inför samarbetet:

– En del av oss tycker att det är obehagligt och vi tycker att det blir svårt att granska det här bolaget. Andra tycker att det är fullt naturligt om man arbetar i ett kommersiellt företag. Personligen tycker jag att det känns obekvämt, säger Eva-Lotta Eriksson, ordförande för journalistklubben.

På andra av TV4s lokal-TV-redaktioner finns också en viss skepsis till sponsringen.

– Sponsring av vädersändningar och program som Äntligen Hemma eller fotbollsmatcher tycker jag är okej. I övrigt är jag tveksam. Sponsrade program ska i alla fall inte ligga i nyhetsblock, och framför allt tycker jag inte att sponsorerna ska ligga nära ämnet, säger Thomas Magnusson, redaktionschef på TV4 Öst.

Magnus Janson, informationsansvarig på TV4, anser inte att frågan hör hemma på TV4 centralt.

– Gävle Dalarna ingår i TV4 Norr. Du får fråga dem, säger Magnus Janson.

pf@journalisten.se

Fler avsnitt
Fler videos