Gå direkt till textinnehållet

TU tar ny strid mot SVTs textnyheter

Tidningsutgivarna tar ny strid mot vad man ser som för långa texter på SVTs nyhetssajt – och hotar ta frågan till EU-kommissionen. Enligt medieforskning saknas dock i nuläget stöd för att public service hotar dagspressens digitala affärsmodell.

Tidningsutgivarna har länge ansett att SVT har för långa nyhetstexter på sin sajt. Kulturminister Jeanette Gustafsdotter (S) drev under sin tid som vd för TU på för att begränsa hur public service får agera på nätet, för att inte konkurrera ut framför allt lokal dagspress.

Nu tar TU upp bollen igen. I en debattartikel i SvD skriver vd:n Johan Taubert att det är ”orimligt att skatte­finansierade SVT ska tillåtas konkurrera med dagstidningarna i deras egen nisch om textbaserad journalistik.”

TU hotar nu med att lyfta frågan till EU-kommissionen om SVT inte ändrar strategi på sajten.

Annons Annons

”Att svenska staten finansierar SVTs nyhetsförmedling på nätet som den ser ut i dag är ett brott mot EUs regler för statsstöd”, säger Johan Taubert till TT.

Sveriges Radio ändrade år 2020 medvetet andelen text på sin sajt, till ett standardformat med tre meningar i punktform.

I Finland godkände riksdagen enligt TT nyligen en lagändring som innebär att public service-bolaget Yles rätt att publicera text begränsas, efter att finska Medieförbundet lämnat in ett klagomål till EU-kommissionen om att Yles webbartiklar bryter just mot EUs regler om statsstöd. Svenska TU vill nu se förändrade villkor i kommande sändningstillstånd för public service, som ska börja gälla 2026.

Enligt medieforskningen finns dock inget stöd för att public service konkurrerar ut kommersiell dagspress. Det betonade Nordicoms föreståndare Jonas Ohlsson vid ett seminarium i torsdags om Nordicoms nya forskningsöversikt om public service.

Samtidigt konstaterar forskarna att det finns ”få studier som på ett systematiskt sätt analyserar konkurrensförhållandena på de digitala nyhetsmarknaderna”. Slutsatsen att public service inte är ett hot mot dagspressens digitala affärsmodell är därför ett ”forskningens bästa svar” i dagsläget, men mer empiri behövs.

Fler avsnitt
Fler videos