Gå direkt till textinnehållet

SR kortar nyhetstexterna på sajten – rejält

Det ska bli färre bokstäver och mer ljud när Sveriges Radio nu drastiskt kortar sina nyhetstexter i digitala kanaler. Nytt standardformat är tre meningar i punktform.

Sveriges Radio inför en modell för kortare texter på nyhetssajterna. Många nyhetsredaktioner, bland annat de flesta P4-stationer, har redan gått över till det nya arbetssättet. Grundformatet för nyheter på sajt och i app kommer att bestå av en rubrik, tre meningar som i punktform summerar nyheten, och en bildtext.

– Det formatet kan man vid behov bygga ut med mer text, och förstås bilder, grafik, och så vidare. Vanlig publicistisk bedömning gäller, säger Josef el Mahdi (bilden), områdeschef Play och en av projektledarna för arbetet med Sveriges Radios nya digitala nyhetsuttryck.

Vilket är syftet med förändringen?
– Strategin att sätta ljudet i fokus även på digitala plattformar är en del av en större förändringsprocess för hur vi producerar och publicerar vårt material digitalt. Där vi går från det som slarvigt kan beskrivas som en traditionell tidningslogik med texten i fokus, till vår nya logik, nämligen ljudet, även digitalt. Vi ser att vi är i något som kan liknas för en ljudboom, både poddar och kortare ljudformat går väldigt bra.

Annons Annons

Är konflikten med Tidningsutgivarna om era digitala publiceringar ett bidragande skäl?
– Nej, egentligen inte. Vi har alltid varit ett ljudbolag, för oss är det självklart att ha ljudet i fokus. Det har egentligen inte med någon form av hänsyn till tidningarna att göra. Om de tycker att det är bra så tycker vi att det är bra.

Tidigare har nyhetstexterna på SRs sajt lite för ofta varit en transkribering av det som sägs i radio, enligt Josef el Mahdi.

– Medan en artikel ju egentligen är något helt annat än ett radiomanus. Det här nya gemensamma trepunkts-formatet är ett sätt att försöka hitta något som funkar bra utifrån strategin ljudet i fokus.

Räknar ni med att tappa trafik med förändringen? Det krävs ändå mer för att klicka igång ett ljudklipp än att snabbläsa ett nyhetstext.
– Vi har inga beräkningar som tyder på att det skulle leda till ett trafiktapp. Vi följer data noga och har inte sett någon minskad trafik på de P4-stationer där vi infört det hittills, säger Josef el Mahdi.

– Vi ser däremot att det ökar andelen som går till lyssning, vilket är det absolut viktigaste för oss.  

De kortare texterna i digitala kanaler är en del av ett större arbete kring ett nytt digitalt nyhetsuttryck på SR. I det ingår också en förändring av hur ljudinslagen görs, för att fungera bättre digitalt.

– Förut producerade vi ljud som var rena radioinslag, som krävde en påa och en ava. I våra nya inslag som vi gör i hela företaget sedan mer än ett år tillbaka, finns all information lyssnaren behöver. Vilket gör att vi kan använda dem i spellistor, i appen, på våra sajter, men också i till exempel smarta högtalare, som vi ser som ett jätteviktigt område att utforska och bli riktigt bra på.

Journalistklubben på Sveriges Radio berättar att reaktionerna från medlemmarna på trepunkts-publiceringarna har varit blandade.

– En del har undrat om det här uppfyller vårt uppdrag fullt ut eftersom det finns lyssnare som inte hör så bra. Men det finns också de som tycker att det är väldigt bra, säger Johanna Lindblad Ahl, klubbordförande.

Fler avsnitt
Fler videos