Gå direkt till textinnehållet

Tilltänkt chef fick betalt utan att jobba en dag

En tilltänkt chef på Gefle Dagblad-koncernen fick 3,7 miljoner kronor utan att arbeta en dag, en uppgift som ledningen till en början hemlighöll. – Ett enormt slöseri med pengar, kommenterar Kerstin Monk, ordförande vid journalistklubben på Gefle Dagblad.

En tilltänkt chef på Gefle Dagblad-koncernen fick 3,7 miljoner kronor utan att arbeta en dag, en uppgift som ledningen till en början hemlighöll.

– Ett enormt slöseri med pengar, kommenterar Kerstin Monk, ordförande vid journalistklubben på Gefle Dagblad.

För drygt ett år sedan utsågs Sören Björklund som koncernchef för Gefle Dagblads Förvaltnings AB. Men tillsättningen stoppades efter kritik från bland annat journalisterna.

Annons Annons

Björklund ingick då ett avtal med företaget om ersättning för det förlorade jobbet.

– Styrelsen försökte först hålla summan hemlig och vi fick reda på den först när den publicerades i årsredovisningen, berättar Kerstin Monk som har svårt att begripa hur ledningen kunde gå med på 3,7 miljoner kronor i ersättning.

Brukar företaget vara lika generöst även mot er journalister?

– Nej, tyvärr. Det är bara de i toppen som är välavlönade.

Enligt Kerstin Monk ligger koncernens journalister under riksgenomsnittet i löneligan.

Det inträffade har medfört att de anställda skaffat sig styrelseplatser i bolaget i syfte att bli bättre informerade.

Fotnot: I koncernen ingår Gefle Dagblad, Ljusnan, Sundsvalls Tidning, Tidningen Ångermanland och Örnsköldsviks Allehanda

Fler avsnitt
Fler videos