Gå direkt till textinnehållet

Thomas Mattsson:Produkterna bekostar journalistiken

Expressen gick med vinst de första åtta månaderna i år. Chefredaktör Thomas Mattsson tackar en stabiliserad upplaga och tilläggsprodukterna för det.

Men samtidigt drar Aftonbladet ifrån Expressen på söndagar.

Hur ska ni möta det?

Upplagegapet mellan Aftonbladet  och Expressen har minskat 14 av de 15 senaste månaderna. Under 2009 har Aftonbladet utökat utdelningen av så kallade abonnemangsexemplar och får därför bätte siffror än Expressen, ser man till antalet sålda tidningar så tappar de ungefär som vi.

Det är tillåtet enligt reglerna att ha abonemangsexemplar, men vi är måna om att upprätthålla den höga betalningsgraden för kvällspressen.

Expressen går med vinst trots tappad upplaga?

Upplagan minskar, men med mindre tal nu. Vi har stabiliserat den.

I stället är det tilläggsprodukterna som står för vinsten?

Ute i Europa, i till exempel Italien, Spanien och Tyskland, så är tilläggsprodukter ett vanligt erbjudande som normalt sett morgontidningar har. Det är lite unikt för Sverige att det är kvällstidningar som tillhandahåller den här produkten.

Är du med och styr vilka produkter som ska erbjudas?

Vi diskuterar det i tidningsledningen. Det är viktigt att tänka på vilken sorts produkter som erbjuds. Vi har inte fokus på bara dvd-filmer. Vi tittar på Expressen som produkt och erbjuder produkter som speglar tidningen. Därför har vi bland annat erbjudit National Geographic, haft en BBC-serie om andra världskriget, en kokbok från Allt om mat. 

Vi har också deckarfilmer, dansbandsskivor och klassiska böcker. Det är också den bredden vi har i tidningen. Vi skriver ju både om Karin Boye och dansband.

Du ser inga problem med att tilläggsprodukterna kan ta fokus från journalistiken?
Om vi kan sälja August Strindberg och tjäna pengar på det, så finanserar ju det en del av den kostsamma journalistiken, som Dokument och vår serie om skolavgifter. Att försvara den typen av journalistik i vikande upplaga och vikande annonsintäkter tycker jag är bra.

Ni förväxlade en offentlig person för andra gången på kort tid i förra veckan (riksmarskalken kallades för Sten Tolgfors). Har ni vidtagit några åtgärder med anledning av de här incidenterna?

Vi gör som få andra – publicerar en synlig rättelse. De inträffade bildförväxlingar i andra tidningar också, men de rättades inte. Vi har anställt en kvalitetsredaktör och vi går igenom våra rutiner. Men det kommer alltid att ske mänskliga misstag, vi kommer aldrig att ha noll fel. Vi vill minimera felen och försöker hitta stödfunktioner och rutiner som minskar antalet.

Det är  "hållningslöst" att inte säga nej till Sd-reklam enligt Aftonbladets chefredaktör Jan Helin. Kommentar?

Jag tycker att en ansvarstagande ansvarig utgivare inte ska tillämpa åsiktsförbud. Man ska förutsättningslöst pröva alla annonser och redaktionella budskap och inte tillämpa generella åsiktsförbud.

Profilen

”Socialreportaget finns knappt längre”

Christoffer Hjalmarsson har levt 36 dagar på gatan och suttit 30 dagar i fängelse.
Fler profiler
Fler avsnitt