Gå direkt till textinnehållet

Sydsvenskan säger upp annonsavtal med Skånska Dagbladet

Sydsvenskan säger upp ett nästan 20 år gammalt annonsavtal med Skånska Dagbladet. Det sedan de båda Skånetidningarna hamnat i meningskiljaktigheter kring hur ökat samarbete ska se ut

Sydsvenskan säger upp ett nästan 20 år gammalt annonsavtal med Skånska Dagbladet. Det sedan de båda Skånetidningarna hamnat i meningskiljaktigheter kring hur ökat samarbete ska se ut, uppger Sydsvenskan.se

Avtalet har inneburit att Skånska Dagbladets läsare får Sydsvenskan på söndagar och att annonser för hela riket och för Malmö-Lund, där Skånska Dagbladet saknar egna säljare, går i båda tidningarna.

Båda tidningarna är överens om att de vill samarbeta mer. Skånska Dagbladet är i behov av ett nytt tryckeri och vill använda sig av Sydsvenskan tryckeri.

Annons Annons

– Vi har erbjudit ett utökat samarbete med tryckningen av tidningarna, säger Richard Kling, vd för Skånska Dagbladet, till Sydsvenskan.se

Sydsvenskans vd H Inge Gyllin, vill i gengäld köpa delar av Skånska Dagbladet, men Richard Kling vill värna om god ägarspridning och motsätter sig en försäljning till Sydsvenskan.

– Vi tummar inte på vårt oberoende, säger Richard Kling till Dagens Media.

Tvisten har nu alltså lett till att Sydsvenskan begärt att annonsavtalet ska avslutas, men uppsägningstiden är två år, så avtalet löper på som vanligt till 2009.

– Just nu har vi inte så mycket att diskutera. Vi hittar ingen gemensam framtidssyn. Ett gemensamt ägande var inget ultimatum men Skånskan har inte kommit med några andra förslag, säger H Inge Gyllin till Sydsvenskan.se

al@journalisten.se

Fler avsnitt