Gå direkt till textinnehållet

SVT backade om sponsringen

För att undvika fällning i Granskningsnämnden för radio och TV har Sveriges Television redigerat de kritiserade sponsringsmeddelandena under OS.

För att undvika fällning i Granskningsnämnden för radio och TV har Sveriges Television redigerat de kritiserade sponsringsmeddelandena under OS.

Många har riktat skarp kritik mot det sätt på vilket Sveriges Television presenterat sina sponsorer under OS i Aten. Även internt uppstod diskussion om sponsringen och därför gjordes i förra veckan en omredigering – och rejäl kortning – av presentationerna. Bland annat ströks sekvensen som visar hur en besökare på ett museum tar bilder med en kamera – något som många uppfattat som ett rent reklambudskap, med tanke på att en tillverkare av digitalkameror finns bland sponsorer. Antalet sändningstillfällen per dygn minskades också kraftigt.

– Det finns en risk att Granskningsnämnden inte kommer att acceptera längden på de meddelanden som sändes under de första OS-dagarna. SVT har alltså åtgärdat detta, säger Hans Hernborn, chef för SVTs programsekretariat.

bryt

Vid flera tidigare stora idrottstävlingar har Granskningsnämnden varit kritisk mot att ramberättelserna kring SVTs sponsringsskyltar varit för omfattande. Jenny Nell, informatör på Granskningsnämnden, konstaterar att ett antal personer har hört av sig till nämnden med synpunkter, men att ingen formell anmälan lämnats in.

Granskningsnämnden kan dock inleda granskningar av brott mot sändningstillståndet på egen hand. Det påpekar kulturminister Marita Ulvskog, som även hon reagerat på sponsorspresentationerna.

– Det är inte min uppgift att lägga mig i Granskningsnämndens arbete, men det skulle inte förvåna mig om detta kommer att bli ett ärende där.

Hon påpekar att reglerna i sändningstillståndet är mycket tydliga.

– Det är bara att läsa innantill. Där står noga angivet hur det ska se ut och att det ska vara kort och neutralt – just därför att sponsringen inte ska kunna förväxlas med vanlig reklam.

bryt

Marita Ulvskog är förvånad över SVTs sätt att använda sig av sponsring.

– Skälet till att sponsring tillåts var ju i första hand för att SVT inte skulle utestängas från sportevenemang där det förekommer sponsring via EBU (European Broadcasting Union/red). Jag har svårt att se att sponsringen skulle förekomma av ekonomiska skäl. Sett till SVTs budget, på flera miljarder, handlar det ju om väldigt små summor.

mj@journalisten.se

Fler avsnitt
Fler videos