Gå direkt till textinnehållet

Svenskan får nya färger och satsar på kulturen

Nyheterna blir blåa, näringsliv rosa och kulturen grön. Det ärhuvuddragen i Svenskans nya grafiska profil som lanseras i november.Men förutom de kosmetiska förändringarna innehåller “Nya SvD” en rejälsatsning på kulturen.

Nyheterna blir blåa, näringsliv rosa och kulturen grön. Det är huvuddragen i Svenskans nya grafiska profil som lanseras i november. Men förutom de kosmetiska förändringarna innehåller “Nya SvD” en rejäl satsning på kulturen.

Några större förändringar rör det sig inte om när Svenskan stuvar om i formen – prenumeranterna kommer inte att sätta kaffet i halsen vid frukostbordet. Främst handlar det om att ge tidningens olika delar egna uttryck med hjälp av färg. Under logotyperna till de olika avdelningarna kommer det att ligga färgblock med puffar, färgerna följer sedan med som element i hela delen. Nyheternas färg blir blå, näringslivs rosa och kulturens grön.

bryt

Bara i kulturdelen blir förändringarna riktigt märkbara. Förstasida får magasinsstuk med EN bild rejält dragen över sidan och puffarna försvinner från sidans botten och läggs i stället i ett grönt färgblock under Kulturloggan. Den nya kulturdelen kommer att få en guide på sidan 2 á la nuvarande koncept i Näringsliv och nyhetsdelen. Men den viktigaste förändringen är ändå Svenskans ambition att satsa på nyheter och grävande journalistik även i kulturdelen. Redaktionen utökas liksom sidantalet.

Svenskans chefredaktör Lena K Samuelsson räknar dock inte med att nyrekryteringarna kommer att vara på plats när layout-förändringarna träder i kraft i november.

jn@journalisten.se

Fler avsnitt
Profilen

”Jag kan ingenting om robotar och missiler, men jag kan kultur”

För Edgar Mannheimer är det kulturen och historien som ger bäst förståelse för konflikterna i Mellanöstern.
Fler profiler
Annons

Senaste numret