Svenska Bild utmanar monopolet
Låga kostnader och stor flexibilitet - det hoppas Svenska Bild ska få kunderna att överge Scanpix. Idag startade den nya byrån för nyhetsbilder för dagspress, webb och magasin.
VD för byrån är frilansfotografen Gunnar Seijbold
– Vi vet att det finns ett enormt missnöje med Scanpix, och vi har i princip blivit ombedda att starta byrån. Man vill ha ett alternativ till monopolet.
– Vi har gjort en egen undersökning av vad man saknar, och när vi varit ute och träffat potentiella kunder har de gjort vågen.
Tanken är att på sikt få Scanpixabonnenter att byta leverantör, men några kontrakt har man ännu inte skrivet.
I väntan på det vill man sälja enstaka bilder och beställningsjobb.
– I abonnemangen "råkar" de bästa bilderna ofta vara betalbilder, och då kan man ju lika gärna köpa från oss, säger Seijbold.
Svenska Bild kommer att jobba med frilansfotografer runt om i Sverige. Byrån samarbetar också med Bildbyrån i Hässleholm när det gäller sport och med Gettys för utlandsbilder.
Seijbold ser inte fullständig täckning av utlandet som så viktigt.
– På landsorten har man ofta inte det enorma behovet av utrikesbilder.
Hur ska ni kunna klå Scanpix?
– Vi har få fotografer, är mer flexibla och kan därför hålla låga priser.
Förutom Seijbold drivs Svenska Bild av Lars G Öhlund, Gustav Mårtensson och Andreas Hassellöf.
Kolla själv på http://www.svenskabild.se/