Gå direkt till textinnehållet

Svensk Bokhandel drar ned

Branschtidningen Svensk Bokhandels redaktion krymper med flera tjänster. UPPDATERAD

Flera tjänster försvinner när Svensk Bokhandel förändrar sin organisation och ställer om produktionen för framtiden.

Samtidigt som Svensk Bokhandels tidigare redaktionschef Carina Jönsson (bilden) tar över som chefredaktör och utgivare efter tidigare publishern PeKå Englund försvinner tjänsten som redaktionschef, och vd-delen lyfts från utgivaren.

I processen kommer även en 50-procentig fotograftjänst och en 50-procentig reportertjänst att försvinna.

Annons Annons

– Det är naturligtvis något vi helst hade undvikit men nu jobbar vi på att ta fram andra lösningar för att klara detta. Detta ses nu över i vår organisationsförändring, skriver Carina Jönsson i ett mejl.

Enligt Carina Jönsson beror nedskärningen framför allt på minskande annonsintäkter. I SvBs omställning ingår bland annat att se över hur redaktionen förlägger sina resurser på fysisk tidning kontra digitalt, och en översyn av prenumerationsmodellen.

– Detta för att stå starkare framöver och för att vässa oss ytterligare.

Svensk Bokhandel har också minskat utgivningstakten de senaste åren. I fjol gick man från 18 till 11 nummer per år, samtidigt som man växlat upp bevakningen på nätet.

Svensk Bokhandel ägs av Svenska Förläggareföreningen och Svenska Bokhandlareföreningen.

Fler avsnitt
Fler videos