Gå direkt till textinnehållet

SvD köper resesajt

SvD Nya Medier köper 91 procent av resesajten mintur.se. Köpet ingår i satsningen på en mötesplats på nätet för tidningens resande läsare, säger Björn Hygstedt, informationschef på Svenska Dagbladet.

SvD Nya Medier köper 91 procent av resesajten mintur.se. Köpet ingår i satsningen på en mötesplats på nätet för tidningens resande läsare, säger Björn Hygstedt, informationschef på Svenska Dagbladet.

MinTur (www.mintur.se) är en av Sveriges största digitala mötesplatser för reseintresserade och har 4.700 medlemmar. Den grundades 2002 av Martin Magnusson och Martin Petersson som efter köpet kommer att bli anställda på Svenska Dagbladet och jobba vidare med tidningens resesatsning på nätet.

– Min Tur ska på samma sätt som Tasteline integreras i vårt mediehus. Där kommer resande kunna mötas på nätet och dela med sig av tips och upplevelser. Vi tycker det här är jättekul och är spända på hur det kommer tas emot, säger Björn Hygstedt

Svenska Dagbladet planerar inför fler satsningar på nya medier, men exakt vad det innebär vill Björn Hygstedt inte avslöja. Bara att fler tjänster och funktioner ska knytas ihop nätanvändarnas aktiviteter med det journalisterna på SvD.se gör.

ik@journalisten.se

Fler avsnitt
Fler videos