Gå direkt till textinnehållet

SvD klandras för spekulativ artikel

Svenska Dagbladet klandras av Pressens Opinionsnämnd för en artikel om en förbundskapten som avskedats från Bouleförbundet. Nämnden anser att tidningen har spekulerat på lösa grunder om vad förbundskaptenen gjort sig skyldig till och därmed orsakat honom en oförsvarlig publicitetsskada.

Artikeln publicerades i oktober 2008 och handlar om att Bouleförbundet sparkat en förbundskapten efter en ”fylleskandal”. De enda säkra uppgifterna i artikeln om vad som orsakat avskedet var att kaptenen hade brutit mot landslagets alkoholpolicy och att Bouleförbundets styrelse då tappat förtroendet för honom.  PON anser därför att SvD borde ha varit mer återhållsamt med ordvalet, och att slutsatsen att det rörde sig om en fylleskandal var en spekulation på lösa grunder. Förbundskaptenen fick inte heller uttala sig i artikeln.

PON anser att SvD har orsakat förbundskaptenen en oförsvarlig publicitetsskada och klandrar tidningen för att ha brutit mot god publicistisk sed.

Fler videos
Fler avsnitt