Gå direkt till textinnehållet

”Svårt förena barn och karriär”

Namn Anna Toss och Peder Finnsiö Ålder Båda är 37 år Familj Fyra barn i åldrarna 7, 10, 12 och 16 år Bor På Värmdö utanför Stockholm Yrke Chefredaktör respektive VD och ansvarig utgivare för webbplatsen Föräldranätet Bakgrund Hon är journalist Han har en IT-bakgrund Båda har skrivit barnböcker för och om barn Aktuella Stora Journalistpristagare i kategorin nya medier Drivkraft Hon är mycket engagerad i ämnet, brinner för barn och föräldraskap Han tycker det är oerhört kul att skapa ett nytt medium och genomföra en ny publicistisk idé Han gillar helheten, även den affärsmässiga delen.

Namn Anna Toss och Peder Finnsiö Ålder Båda är 37 år Familj Fyra barn i åldrarna 7, 10, 12 och 16 år Bor På Värmdö utanför Stockholm Yrke Chefredaktör respektive VD och ansvarig utgivare för webbplatsen Föräldranätet Bakgrund Hon är journalist Han har en IT-bakgrund Båda har skrivit barnböcker för och om barn Aktuella Stora Journalistpristagare i kategorin nya medier Drivkraft Hon är mycket engagerad i ämnet, brinner för barn och föräldraskap Han tycker det är oerhört kul att skapa ett nytt medium och genomföra en ny publicistisk idé Han gillar helheten, även den affärsmässiga delen.

De är lite utsjasade. Det är dagen efter festen då de fick ta emot Stora Journalistpriset för sin sajt Föräldranätet.

– Det är kul med priset och en arbetsseger för oss. Vi har satsat på seriös journalistik och nätkommunikation och det har vi belönats för, säger Peder Finnsiö.

Anna Toss och Peder Finnsiö är fyrabarnsföräldrarna som etablerat sig i IT-branschen med en självkritisk blick. De har lyckats kombinera det ursprungliga med det nya, föräldraskap med Internet.

Idén till Föräldranätet fick Anna Toss när hon satt hemma och gjorde research på en bok som hon höll på med. Hon sökte runt på Internet och fann flera föräldrasajter från USA.

– Jag upptäckte vilka otroliga kunskapsbanker de var och hur viktigt det är för föräldrar att kunna utbyta erfarenheter. Jag tänkte att det här måste vara något även för svenska föräldrar.

Det är knappt tre år sedan.

”Det är mycket nytt och spännande. Dels för att det är ett eget företag och del för att det är ett medieföretag i IT-branschen.”

I dag har Föräldranätet fyllt två år och håller till i Internetföretaget Sprays hus på Östermalm i Stockholm.

Anna Toss och Peder Finnsiö sitter tillsammans med åtta anställda några trappor upp från entréns två gloende giraffer, modell gosedjur för vuxna. Textildjuren har nog mindre med Föräldranätet att göra än att Spray vill möta sina besökare med ett mer lättsamt tilltal än traditionella företag. Spray är en av de drivande krafterna bakom utvecklingen inom interaktiva medier.

Föräldranätet är tänkt – och fungerar – som en mötesplats för föräldrar.

– Det är så mycket traditionell kunskap om barn och föräldraskap som gått förlorad de senaste 50 eller 100 åren, säger Anna Toss.

– Vi har ju i alla tider tagit hand om barn men numera jobbar ofta båda föräldrar hårt utanför hemmet. De känner sig inte sällan trängda och har kanske inte heller samma naturliga nätverk och kontakter över generationsgränserna som förr.

Tidningar om barn och föräldrar saknas inte, men webbplatsen går steget längre. ”…den har skapat en kombination av journalistik och aktiv nätgemenskap”, motiverade juryn sitt val av webbplatsen till Stora Journalistpriset.

Här kan föräldrar få kontakt med varandra och diskutera föräldraskapets glädje och bekymmer.

– Hur ofta ställer man sig inte frågor: Är det något fel på mig? Är det något fel på mitt barn? säger Anna Toss. Det är lätt att tro att man är ensam om sitt problem.

Föräldranätet är till hälften en tidning med artiklar, krönikor, frågelåda samt födelseannonser, och till hälften en diskussionsgrupp för föräldrar.

Webbtidningen och diskussionsgruppen befruktar och inspirerar varandra, en artikel kan resultera i en debatt och tvärtom.

– Jag gillar diskussionsgruppen för att den är så demokratisk, säger Anna Toss. Vem som helst kan vara med, anonymt om man så vill, och bakgrunden spelar ingen roll, auktoriteter kan ifrågasättas och föräldrar kan argumentera med experter.

Föräldranätet har vuxit snabbt. I dag har det över 21 000 medlemmar och runt 6 000 besökare dagligen.

Föräldranätet samarbetar med Spray som är en mindre delägare.

– Vi har gjort väldigt lite reklam för vår sajt. När vi har gjort undersökningar hur folk hittat den har det visat sig att de flesta funnit den via rekommendationer, säger Peder Finnsiö.

Medlemskapet är gratis men annonsörerna får betala. Än går Föräldranätet inte ihop ekonomiskt utan det lever på ägare som tror på idén.

– Vi hoppas nå break even nästa år, säger Peder Finnsiö. Men det är omöjligt att förutsäga vad som händer, det finns många komponenter. Men det här året har varit det stora genombrottet för IT.

Han hoppas att annonsförsäljningen tar riktig fart. Samtidigt säger han att man måste tänka annorlunda när det gäller Internet och annorlunda när det gäller att hitta nya typer av intäktsmöjligheter.

– Jag tror på en kombination av annonser, lansering av tjänster och viss försäljning av produkter, säger han.

Förutom de fasta medarbetarna har Föräldranätet ett 30-tal frilansar.

– Vi betalar marknadsmässiga arvoden, säger Peder Finnsiö.

Anna Toss kompletterar:

– Jag tycker det är ett dilemma många gånger. Vi vill betala alla mycket bättre, men vi har i vår tur en budget som vi måste hålla.

Hon tycker att frilansrekommendationen är problematisk, hon finner den odynamisk. Samtidigt är frilansarna mycket tuffare i dag när de har Alis i ryggen, påpekar hon.

– Webben innebär specifika problem som till exempel när en frilans frågar hur länge en text ska ligga ute. Då säger jag för evigt, det är ju det som är poängen med Internet. Sen kan det vara en artikel som läses av få bara en gång eller en artikel som ständigt hittar nya läsare, hur ska man värdera och prissätta det?

Båda verkar tycka att det är fantastiskt roligt att jobba, och att jobba med Föräldranätet.

– Det är mycket nytt och spännande. Dels för att det är ett eget företag och del för att det är ett medieföretag i IT-branschen, säger Peder Finnsiö.

Därhemma har de dock fyra barn som kräver sin tid med mamma och pappa.

– När vår karriär tog fart, hade barnen blivit tillräckligt stora för att klara av det, säger han. Det har gått bra.

– Jag tycker att det är svårt, säger Anna Toss. Inte så att jag har dåligt samvete för barnen, jag har varit hemma elva år med dem, utan mer att de är vana vid att ha mig där. Och jag har själv ett behov av att umgås med barnen, även sedan de blivit större.

Båda säger att de i princip jobbar mellan nio och fem, fast det börjar dra i Anna Toss vid tretiden. Då vill hon hem.

– Det är svårt att förena barn och karriär. Jag åker kanske hem lite tidigare än Peder, men å andra sidan jobbar jag hemifrån någon timme varje morgon. Mellan sex och sju, det är den bästa tiden. Alla sover och inga telefoner ringer.

Fler avsnitt
Fler videos