Svaret finns i marginalen
Välskötta, kraftigt lönsamma tidningar i den del av branschen som går bäst: hyfsat stora regional- och lokaltidningar, utanför storstadsregionerna. Tror fan att Bonnier vill vara med i budgivningen om den godbiten.
I somras träffade jag en av Sveriges tyngre mediechefer och kom genast in på den kommande försäljningen av Centertidningar.
Likt alla andra hade vi varsitt säkert stalltips: den ene av oss trodde på Schibsted eller möjligen Orkla, den andra lade sitt bud på Norrköpings Tidningar, eventuellt i samarbete med Gota Media. En sak enades vi dock snabbt om: Bonnier kan man i varje fall räkna bort direkt.
Sedan gick det ett par månader, tills Honken på Resumé i torsdags avslöjade att Bonnier finns med bland dem som lagt ett bud. Debatten kom blixtsnabbt: Bör Bonnier få köpa? Men den mest intressanta frågan ställdes aldrig: Varför vill Bonnier köpa?
bryt
Det finns ju en del som talar emot. Dels det politiska motståndet, som vem som helst kunde förutse, dels det faktum att centerkoncernen också innehåller en stor tryckeridel – och tryckerier har Bonnier som bekant redan nog av.
Att hitta svaret på frågan är dock lätt. Det är bara att läsa tabellerna i rapporten Dagspressens ekonomi 2004, som lades fram av Presstödsnämnden i går eftermiddag. Där framgår det att den svenska dagspressen, domedagsprofetiorna till trots, går som tåget. Resultatet förbättrades i fjol för alla grupper utom en (återkommer till vilken). Såväl tidningsverksamhet som finansiella placeringar genererar nu överskott för tidningsföretagen och nettomarginalen i branschen var i fjol 6,9 procent, vilket gör 2004 till ett av de tio bästa åren för branschen sedan nämndens mätningar inleddes för snart 30 år sedan.
Hela 40 tidningar redovisade en nettomarginal som var högre än sex procent, med Herenco- och Andertidningarna sedvanligt i topp med lönsamhetsnivåer på över 20 procent. Tio tidningar i landet drog i fjol in mer än 40 miljoner kronor och sju tidningar noterade all time high, sett till rörelseresultatet. Den totala vinsten var en dryg miljard.
bryt
Det är här Bonnier kommer in. Till detta goda resultat bidrar nämligen koncernen inte alls. Bonniers dagstidningsdivision gick med kraftig förlust och drar ner branschens resultat med 54 miljoner. Detta trots Expressens vinst på 84 miljoner – och trots att gratistidningen Citys förlust på 131 miljoner inte räknas in i Presstödsnämndens statistik.
Den enda kategori av tidningar som inte hade ett bra år 2004 var nämligen morgontidningar i storstäder, konstaterar forskarna bakom rapporten – ”och i synnerhet förstatidningarna”. De kunde lika gärna ha skrivit: ”och i synnerhet Bonniers”.
Utöver Expressen hade ingen av Bonniers dagstidningar en nettomarginal över fyra procent. Dagens Nyheter hade minus åtta, vilket bara underträffades av en dryg handfull av alla de 109 tidningar som granskas.
bryt
Det är då man vänder blicken mot Centertidningar. Där redovisade samtliga en nettomarginal som låg en bra bit över riksgenomsnittet. Runt åtta i Norrtälje och Hälsingland, runt tio i Östersund och Södertälje, runt 14 i Nynäshamn och i Falkenberg – och hela 15,4 procents marginal på Södermanlands Nyheter.
Välskötta, kraftigt lönsamma tidningar i den del av branschen som går bäst: hyfsat stora regional- och lokaltidningar, utanför storstadsregionerna. Tror fan att Bonnier vill vara med i budgivningen om den godbiten. Inte för att öka ägarmakten på det sätt som Pagrotsky oroas för, utan av rent företagsekonomiska skäl. Det är en sund investering – och Bonnier är i skriande behov av sunda investeringar på dagstidningsområdet.
Har de då någon chans? Ja, möjligen större än jag och min samtalspartner trodde i juni, men det hänger nog i första hand på i vilken grad centerpartiet kan tänka sig stycka sin guldkalv och lyfta ut tryckerienheterna. Om det finns en köpare till hela koncernen lär det väga tyngst.
Den politiska risken? Den är alltid större på papperet än i praktiken. Kom man undan med TV4-kuppen, i strid mot gällande sändningstillstånd, så kan man komma undan med snudd på vad som helst.
mj@journalisten.se
PS: I söndags sändes andra programmet i årets upplaga av Hülyas Hörna i Sveriges Radio; på söndag är det dags för det sista. Missa det inte, för det är lysande radio: personlig, passionerad och direkt som sällan annars. Men det är fortfarande en gåta varför detta praktexempel på modern ung radio göms undan för de unga lyssnarna, genom att sändas i P1, mellan livsåskådning och radionoveller.